Zoals jullie al wel hebben gemerkt is het pop-up concept een heuze trend in ons klein landje. Denk maar even aan ‘Mijn pop-up restaurant’ van VTM, de pop-up winkels in het station Antwerpen-Centraal, een Pop-Up Class van KdG-Hogeschool of een hippe pop-up zomerbar. Waar je ook kijkt de pop-ups vliegen ons letterlijk om de oren!
Maar wat is nu juist zo’n ‘pop-up’?
Een pop-up is een tijdelijke onderneming die in het straatbeeld verschijnt.
Vooraleer ik je volledig onderdompel in het pop-up gegeven, stel ik Indi Baeten en haar pop-up concept ‘We are preloved’ voor. Aan de hand van haar pop-up concept geef ik je graag wat tips en tricks mee.
Indi Baeten, een trendy jonge dame van amper 25 jaar, heeft het weekend van 18 & 19 oktober haar eerste pop-up winkel in Mechelen geopend.
We are preloved is een betere tweedehandszaak die enkel kwaliteitsvolle en niet gedateerde kleding en accessoires in een perfecte staat verkoopt. Je kan er zowel merken als Delvaux, Twin-Set, D&G, Marc Jacobs, Essentiel en Supertrash bemachtigen, maar even goed een recent stuk van Zara.
Haar concept is gegroeid vanuit een probleemstelling die Indi vaak zelf ondervond. Als een echte modeliefhebster zat haar kledingkast regelmatig overvol. Een jaarlijkse schoonmaak in haar kledingkast was dan ook een noodzaak. Op deze manier kon ze terug wat plaats maken voor nieuwe items en verkocht ze haar kleding op verschillende rommelmarktjes.
Deelnemen aan deze marktjes was erg tijdrovend en kreeg ze vaak niet de gewenste prijs voor haar kledij. Het doelpubliek van een rommelmarkt is immers niet vrouwen die op zoek zijn naar merkkledij. Indi realiseerde zich dat er een doelgroep vrouwen bestaat die wel geïnteresseerd is in het kopen van kwaliteitsvolle tweedehandskledij. Ze moest enkel een manier vinden om deze vrouwen op hetzelfde moment samen te brengen. Het pop-up concept ‘We are preloved‘ was geboren.
Buiten haar eigen stuks verkoopt Indi ook kleding van andere dames die hun kledij graag een tweede thuis willen geven. De bedoeling is dat deze dames hun kledij zelf binnenbrengen. Daarna zoekt Indi zorgvuldig de kledingstukken uit die binnen haar concept passen. Samen met deze dames bespreekt ze de prijs waaraan hun kledingstukken en accessoires zullen worden verkocht. Het merendeel van de verkoopprijs gaat naar deze dames, zelf houdt ze een percentage van de verkoopprijs bij voor haar geleverde prestaties.
Deze houden in: het uizoeken, uitstallen en verkopen van de kleding, het inrichten en huren van het winkelpand, de bijhorende administratie, online/offline reclame,.. De dames die hun kleding voor verkoop binnen brengen moeten zelf dus niets doen. Wanneer hun kledij niet verkocht wordt, krijgen ze die dan ook zonder begane kosten terug.
Nu even de praktische zijde.
Wat zijn de te ondernemen stappen na de ontwikkeling van het concept?
- Informatie
Vooraleer je start met je pop-up is het belangrijk de nodige informatie te verzamelen. Zo heeft Indi in Mechelen de organisatie MEST ingeschakeld om haar te helpen met de realisatie van haar plannen. MEST was een zeer grote hulp bij het zoeken van een geschikt pand. De meeste grote steden beschikken over een gelijkaardige organisatie.
- Wetgeving en regels
Bij het opstarten van een pop-up moet je natuurlijk ook rekening houden met de bijhorende wetgeving. Zo heb je als eigenaar een attest van bedrijfsbeheer nodig, moet je tijdelijk ingeschreven zijn bij de Kruispuntbank Ondernemingen en hoor je Sabam te contacteren als je muziek wenst af te spelen in je winkel.
- Financieel
Wanneer je werkt met een contract van korte duur, ben je slechts een beperkte tijd financieel gebonden. Hierdoor zal je algemene investering ook beperkt zijn. Je kan spreken van een financiële testfase voor een eventuele definitieve winkel.
- Locatie
Het vinden van de juiste locatie is één van de belangrijkste zaken i.v.m. het opstarten van een pop-up. Je hebt een locatie nodig waar er veel passage is, liefst gelegen in een commerciële buurt en makkelijk bereikbaar is.
Gelukkig staan veel winkeleigenaars er voor open om hun winkelpand te verhuren gedurende een beperkte periode. Door de economische crisis staan er namelijk veel winkelpanden leeg. Het inblazen van een nieuw commercieel leven in een pand, promoot het winkelpand voor andere potentiele huurders.
Een leegstaand winkelpand invullen is natuurlijk ook zeer voordelig voor het straatbeeld en het brengt meer passage waarvan andere winkels mee kunnen genieten.
- Inrichting
Aangezien je voor een korte termijn een pand huurt, zijn grote inrichtingswerken niet mogelijk. Voor het inrichten van een pop-up zal je vaak creatief te werk moeten gaan. Een neutraal ingericht pand is bij deze dan ook efficiënter om mee aan de slag te gaan.
- Communicatie
We leven in een technologisch tijdperk waarin online adverteren zeker en vast een must is. We are preloved heeft dan ook een drukbezochte Facebook- en Instagrampagina en zo maakt Indi ook gebruik van online advertenties.
Offline werd de pop-up ondersteund door mond-tot-mondreclame, flyers en posters. Een uitgebreid netwerk is ook een zeer grote hulp. Verschillende winkels en ondernemers hebben Indi immers gesteund door ‘We are preloved’ te promoten.
Het eerste weekend van ‘We are preloved’ was alvast een groot succes! Een volgende editie staat dan ook voor de deur.
Late night shopping: 19/12 from 16:00-21:00, Saturday 20 & Sunday 21 from 10:00-18:00
Neem zeker een kijkje op Facebook of Instagram mocht je geïnteresseerd zijn in leuke items om de feestdagen in door te brengen.
Of contacteer Indi op baeten.indi@gmail.com als je zelf nog pre-owned goodies te bieden hebt.