Maggie zegt dat we in ons kot moeten blijven. Sommige bedrijven interpreteren dat (noodgedwongen) heel strikt, waardoor meer dan 40 laatstejaarsstudenten marketing van Karel de Grote Hogeschool ineens zonder stage zitten en niet kunnen afstuderen in juni. Een probleem? Het team lectoren dacht eerder aan een oplossing!
Vrijdag 20 maart
De telefoon van Loes Heylen, stagecoördinator van de opleiding marketing aan Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen, staat roodgloeiend en haar mailbox ontploft. Boem! Wat met onze laatstejaarsstudenten die ineens zonder stage vallen? Een vervangopdracht? Een stage in de zomervakantie, waardoor een hele rits studenten later afstudeert? Nee, nee, nee! Niets van dat alles. Laten we ons netwerk asap aanspreken en van een nood een deugd maken. We bellen, mailen en posten een berichtje op LinkedIn.
Zaterdag 21 maart
Ping. Ping. Ping. Deze keer zijn het niet de vogeltjes die ons wakker maken, maar de berichtjes in onze mailbox en op onze social media. Whuuut?! Meer dan 100 bedrijven reageerden op onze oproep. Ze kunnen allemaal de helpende hand van een marketingstudent gebruiken. We schuiven onze croissants aan de kant en beantwoorden berichtje na berichtje na … We gieten de reacties in een giga- Google-sheet en maken Loes blij.
Maandag 23 maart
We bellen, mailen en chatten als ‘n gek met alle bedrijven. Wat doen jullie? Waarvoor kunnen jullie hulp gebruiken? De lijst bedrijven ziet er in een mum van tijd superaantrekkelijk uit: Better minds at work, Creative Therapy, Rombouts koffie, … Grote en kleine bedrijven smeken allemaal om hulp bij hun marketing, online campagnes, social media, marktonderzoek, enzovoort. Gesneden koek voor onze marketingstudenten én het bewijs dat digitale marketing (studeren) vandaag de dag ongelooflijk relevant is.
Dinsdag 24 maart
De gestrande studenten krijgen de lijst met bedrijven voorgeschoteld. Ze nemen zelf het heft in handen en contacteren het bedrijf van hun keuze. Maar wat met de bedrijven die geen stagestudent konden strikken, maar toch hulp kunnen gebruiken bij hun marketing? We houden een reeks virtuele meetings om na te gaan hoe we onze virtuele lessen nog relevanter kunnen maken met real life cases. Een voorbeeld? Joke van AAP vzw was een van de ondernemers die reageerde op onze oproep. Er komt een stagestudent over de vloer én in de virtuele les creativiteit bedenken we binnenkort samen slogans voor een reeks postkaartjes om haar vzw een duwtje in de rug te geven.
*Wordt vervolgd*
Binnenkort lees je hier spannende stageverhalen van studenten die vanuit hun kot, kamer of tuinhuis hun stage verderzetten. Wie zijn ze? Wat drijft hen? En wat kunnen ze voor jouw bedrijf betekenen?
Gebeten door (digitale) marketing?
Studeer marketing aan Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Kom op 25 april naar onze online infodag of chat met een van onze studenten.