Vrijdag de dertiende (oktober) werd voor de studenten van het Digital Marketing MSTR-traject omgetoverd tot een geluksdag. Dit met dank aan gastspreker Karl Gilis van AGConsult. Hij heeft niet enkel een zoo in zijn achtertuin, maar ook heel wat UX-kennis in the pocket.
In deze blogpost krijg je alvast vijf tips van Karl Gilis om de user experience op jouw website te verbeteren!
1. ‘Alle begin heeft een einde’
En dat einde kan al in zicht zijn na 2,6 seconden. Dat is hoe lang je bezoeker er gemiddeld over doet om te beslissen: blijven of wegklikken? Heb je al eens gemerkt hoeveel je scrollt op TikTok of typt op je computer? Exact. Die extra scroll zetten op je website gaat er dus toch net over voor de oververmoeide vinger.
Zet alle belangrijke informatie dus al boven de fold. Het begin van je website beslist of mensen al dan niet verder scrollen.
2. Geen sliders
Sliden doen we enkel in de DM’s van onze crush. Niet met de foto’s op je website. Vermijd zoveel mogelijk zones met steeds veranderende content of video’s op de achtergrond.
In plaats van berichten te verbergen in sliders, is het beter om alles dat je te bieden hebt al meteen bloot te stellen.
3. Don’t make me think!
Denk na over hoe je alles zo simpel mogelijk kan maken voor de websitebezoekers. Dit doe je bijvoorbeeld door de hoofdnavigatie te beperken tot toptaken. Wanneer er hier te veel op staat, betekent dit meer denkwerk en meer denkwerk is dodelijk voor je bezoeker/conversiekracht.
4. Bring the heat
Maak gebruik van click heatmaps om te zien waar je het beste aandacht aan geeft. Beschouw deze maps als een kaart met alle hotspots die men het meest bezoekt. Hetgeen waar niet op wordt geklikt, plaats je beter ergens anders of meer naar onder. Een FAQ met een vraag waar nooit op wordt geklikt, hoort dus bijvoorbeeld niet bij frequently asked questions.
5. Marketing cares
Neem als marketeer de angsten en twijfels weg van je websitebezoekers. “It’s okay not be okay”, maar jouw product of service is natuurlijk wel helemaal, tot in de kleinste puntjes, volledig oké. Laat dit zeker weten door de microcopy op je website. Zet bij de bestelknoppen nog eens alle pluspunten op een rij of stel de klant nog eens een keertje gerust. Doe dit natuurlijk ook in verstaanbare taal en maak de tekst niet te technisch.
We hebben al vastgesteld dat we mensen zijn met emoties, geen robots!
Er is nog zoveel meer te vertellen en te leren over User Experience. Volg Karl Gilis zeker op LinkedIn voor nog meer tips. Kom dan Digital Marketing op KdG volgen om nog meer user-friendly te worden.