Als redactielid van The School of Marketing mocht ik op 28/10 mee naar de Marketing Experience Night. Buiten gastsprekers en docenten waren er ook alumni aanwezig! Ik vroeg hen om advies voor marketingstudenten. Na tientallen jonge, succesvolle afgestudeerden te “ondervragen”, schreef ik een lijstje van 5 punten die telkens terugkwamen:
1) Wees geëngageerd
Ga naar alle lessen en doe actief mee, stel vragen, ga naar events (of volg onze blog voor verslagjes). Organiseert je jeugdbeweging een feestje, waarom niet gebruik maken van je kennis als marketeer om daar een succes van te maken? Maak ook op tijd je taken en bereid je op tijd voor op de examens, dan houd je normaal gezien nog wat tijd over voor tip 2:
2) Maak gebruik van (gratis) online cursussen
Zoek eens enkele vacatures op voor marketeers. Al snel zal je merken dat kennis van Photoshop, HTML, CSS, Design en/of Google Analytics vaak wordt opgegeven als een vereiste. Zeker als je in online marketing wilt werken. Maak gebruik van het grote aanbod aan (gratis) online cursussen op het internet. Bij de meeste cursussen kan je zelfs een certificaat behalen als je het voltooit! Weet je niet waar te beginnen? Hier zijn enkele resources die meerdere malen werden genoemd:
Digitale marketing wordt elke dag populairder, en vele marketingstudenten zullen in deze sector belanden. Dan is het wel handig dat je kunt omgaan met de digitale programma’s. Deze site zal je helpen om de basis te begrijpen van de belangrijkste programmeertalen.
Google heeft zijn eigen programma om analytische date te verwerken. Het wordt gebruikt door bijna alle sites om te zien hoe ze ervoor staan. Google heeft een cursus uitgebracht om je te helpen omgaan met deze programma. Op het einde krijg je ook een erkende certificaat! Dat zal mooi staan op je LinkedIn profiel.
Van Excel tot Photoshop tot 3D animatie, je vindt het allemaal op Udemy. Een site met een uitgebreide verzameling van diverse online cursussen, meestal samengesteld voor echte experts.
3) Leer netwerken
Succeeding in business is all about making connections.
– Richard Branson
Vele alumni vonden hun job via hun netwerk. Een vriend die zijn eigen zaak heeft gestart, een manager op een event die net iemand zoals jou nodig had… Tijdens je carrière bij KdG zal je heel wat invloedrijke mensen tegenkomen. Probeer deze kansen te benutten om je naam bekend te maken. Hoe moet je nu eigenlijk netwerken? Eventjes geduld, daar mag je in de nabije toekomst een uitgebreid artikel van verwachten. Update nu al je LinkedIn-profiel met behulp van deze handleiding!
4) Een diploma marketing betekent niet dat je in marketing moet werken.
Een deel van de alumni konden, met hun diploma marketing, aan de slag in een andere sector. Als vers-afgestudeerde student marketing moet je dus niet per se beginnen in marketing, je kan ook kiezen voor human resources, sales, management en zelfs logistiek.
5) Begin op tijd te zoeken naar een stageplek
In het derde jaar ga je enkele maanden op stage. Kies je voor een stage in het buitenland? Dat zal zeker een ervaring worden om nooit te vergeten, en je zal enorm groeien als persoon. Kies je een stage in het binnenland? De kans is dan groot, als je het goed doet, dat je daarna mag beginnen bij dat bedrijf!
Of je nu kiest om ver weg te trekken, of liever dichter bij je roots te blijven, dat maakt niet uit. Maar zorg ervoor dat je op tijd begint te zoeken naar een stageplek bij een bedrijf die je aanspreekt!