Eind oktober betekent voor veel mensen griezelige kostuums, trick or treat en pompoenen die omgetoverd zijn tot lantaarns. De boekenwormen onder ons weten beter! Sinds 31 oktober is de 80e Boekenbeurs open in Antwerp Expo. 65 000 verschillende titels, talloze signeersessies van onder andere Jeroen Meus en K3 en topanimatie. Met andere woorden, 4 hallen vol amusement waar ik mijn boekje over kan opendoen!
Games, e-readers, drukke jobs,… Het zijn slechts enkele van de tijdverslinders die ervoor zorgen dat boeken minder populair zijn dan vroeger. Vanaf de eerste stap die je binnenzet in Antwerp Expo, weet je dat dat een foute stelling is. Talloze lezers krioelen rond de standjes van alle verschillende uitgeverijen, zoekend naar dat ene betoverende boek dat ze mee naar huis nemen.
De Boekenbeurs is echter meer dan een boekenverkoop. Het is een evenement dat uitgeverijen en talloze andere merken ook de kans geeft om zichzelf in de spotlight te zetten.
Wie heeft de mooiste stand van het land?
Of het nu een enorme collectie was van comics, of een stapel vol van dezelfde bestsellers. Alles komt neer op 1 ding: de ogen van de bezoeker naar jou toe trekken. De ene slaagt daar wat beter in als de andere. De ene doelgroep is er ook gevoeliger aan dan de andere.
Zo waren er talloze displays en signeersessies gericht op de kleinste spruiten. Hoe kleurrijker hoe beter, hoe dynamischer, hoe liever. Een raket gevuld met boeken, een berg Schanullekes en een signeersessie met de enige echte Geronimo Stilton. Een leuk initiatief om kinderen te laten zien dat boeken leuker zijn dan je denkt. Een initiatief dat hen wilt overtuigen om niet de hele dag voor de tv te zitten.
Uiteraard werden de volwassenen ook visueel verwend met indrukwekkende standen. Humo had een enorme leestafel, Natuurpunt liet zich van zijn creatiefste kant zien en voorleessessies werden vergezeld door comfortabele sofa’s.
Kortom, de Boekenbeurs had dus aandacht voor alle leeftijden, jong en oud. Een methode die er mee voor zorgt dat dit evenement zo succesvol is.
Boekenbeurs, Bedrijvenbeurs
Spa
Los van alle boeken die overal verspreid lagen, waren er enkele andere bedrijven die zich uit de verf wouden laten komen.
Spa is een van de grootste van deze jongens op de boekenbeurs. Hun aanbod overstroomde zowat de volledige Boekenbeurs met onder andere:
– Een aantrekkelijke stand
– Spelletjes op tablets
– Balpennen gemaakt uit gerecycleerde Spa-flesjes
– Deurhangers
– Posters in de toiletten
Je zou ook niets minder verwachten van een van de hoofdsponsors van de Boekenbeurs.
Bol.com
Ook bol.com was van de partij, en hoe! Met een indrukwekkend staaltje technologie organiseerden ze een signeersessie van allerlei dode auteurs. Paul van Ostaijen en Nicci French hun handtekeningen zijn geen enkel probleem voor de robotarm die ze neerpent. Ook de uitstekende service van de internetgigant ontbrak niet dankzij de hulpvaardige medewerkers.
LU
De koekjesfabrikant was ook niet te missen tijdens de doortocht van hal 4. Zowel Natuurpunt als Suske & Wiske hielden wedstrijden om een jaar lang gratis LU te winnen. Ik ben geen koekjeseter, maar een jaar lang gratis speculaas? Daar zeg ik geen neen tegen!
Verder kreeg je ook een gratis zakje LU bij aankoop van € 25 aan boeken en strips. Dat is andere koek!
Beemster
Wat heeft Beemster met boeken te maken? Een vraag die ik mij stelde toen ik aan de ingang van de Expo een plastieken koe zag staan. En toch is het een geweldige zet. Iedereen loopt er voorbij en ziet het gigantische bord met leuke slogan: ‘De beste kaas is als een goed boek. Lekker… echt lekker.’ Het gaf mij in elk geval direct een antwoord op mijn prangende vraag. Maak je geen zorgen! Er zijn geen koeien slecht behandeld tijdens het bedenken van deze reclame.
Grimbergen
Grimbergen greep ook zijn kans. De brouwerij maakte van dezelfde tactiek gebruik als Beemster: aan de ingang bezoekers in hun marketingval lokken. De tactiek was heel simpel: gratis Grimbergen voor iedereen! Inderdaad, simpel. Maar wie zegt er neen tegen gratis bier? Juist ja, niemand. Dit was misschien de goedkoopste actie die we zagen op de Boekenbeurs, maar mogelijk wel een van de meest effectieve. Geef een bezoeker na uren stappen door vier hallen iets dat hij of zij thuis rustig kan opdrinken: een blonde Grimbergen voor bij een goed boek.
Een boekje vol korting
Last but not least: talloze andere bedrijven. Uw ticket kunt u inruilen voor een boekje met daarin € 250 aan bonnen. Hieronder een 1+1 gratis ticket naar het vernieuwde Plantyn museum en een bonnetje om de voorpagina van Het Laatste Nieuws van uw geboortedag te laten afdrukken! Met andere woorden: u kunt winst maken op uw ticket!
Epiloog
De Boekenbeurs 2016 is nu een open boek voor u. Maar als ik u een goede raad mag geven: ga ernaartoe, geef je ogen de kost en kom thuis met een boek om je urenlang in te verdiepen. Een boek dat lekker is, echt lekker.
De Boekenbeurs is nog open tot en met 11 november. Dan gaan ook daar de boeken toe. Mis je kans dus niet!
Voor meer info:
http://www.boekenbeurs.be/