OKO-yes!
Mijn vader was al enkele jaren bezig met de zogenaamde ‘keto’-lifestyle. Als in: heel weinig koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen, suikers) en veel gezonde vetten. Veel vet en afvallen, dat klinkt voor veel mensen heel contradictorisch. Maar gezonde vetten zijn essentieel voor ons lichaam. Als je dan koolhydraten tot een minimum beperkt, schakelt je lichaam over op vetverbranding.
Toen de studentenkilo’s me begonnen te storen, ben ik gevolgd. De resultaten waren er al snel: een stakker lijf, meer energie, minder kilo’s. Maar er zijn heel weinig kant-en-klare ketoproducten op de markt. Je moet bijna alles zelf maken. Dat vergt veel tijd en moeite. Vandaar ons idee: een food brand met gezonde, lekkere keto-proof voedingsmiddelen. Sinds december 2020 verkopen we via onze website www.okono.eu keto chocolade, granola, MCT-olie en broodmix.
Hard werk en boterhammen… euh, avocado’s
We zijn een drietal maanden bezig nu. En de resultaten overtreffen onze stoutste verwachtingen. Ons business cijfer is driemaal hoger dan geschat. We mogen dus echt spreken van een vliegende start!
Maar dat succes is niet uit de lucht komen vallen. Ik ben al meer dan anderhalf jaar bezig met het uitbouwen van OKONO. Naast mijn lessen liep ik ook nog stage bij Port of Antwerp. Een pittige combinatie. Maar je eigen zaak uitbouwen, geeft veel energie.
First do good, then do a lot
We startten met een marktonderzoek in online keto communities, gingen op zoek naar producenten en recepten… Het was (onder)zoeken, proeven, proberen en bijsturen. Het productontwikkelingsproces was het moeilijkste. Maar ik ben ontzettend blij en trots met wat we vandaag aanbieden. En er zitten nog nieuwe producten in de pijplijn. Sinds kort liggen onze producten ook in de winkel van Café Couture in Antwerpen. Ik ben heel enthousiast over deze samenwerking met Pieter Loridon. Een fysiek winkelpunt is een bijkomende troefkaart.
Low carb en vegan
Ik ben niet bang dat keto een hype is die snel weer zal overwaaien. ‘Low carb’ is een levensstijl die al heel lang bestaat en door de decennia heen verschillende namen of vormen heeft gekregen. Denk aan Montignac, Ducan, South Beach, Atkins, … Vandaag is het keto. Volgend jaar heet het misschien anders. Dan passen we onze communicatie aan. Maar de samenstelling van de producten zal wellicht niet wijzigen. Want het werkt. Én het is een geschenk voor je gezondheid. Dat beginnen steeds meer mensen en voedingsdeskundigen in te zien. Al blijft het voor velen een moeilijke boodschap. Koolhydraten zijn ZÓ alomtegenwoordig in ons voedingspatroon en in de winkels. Het grote publiek zal misschien nooit volgen. Dat is oké. Onze producten zijn vegan dus trekken we ook dat groeiende publiek aan. Zo hebben we een voldoende ruime klantenbasis.
Goede opleiding = stevige ruggengraat
Ik ben heel blij met mijn achtergrond in marketing. Mijn opleiding komt me van pas in elk aspect van de ontwikkeling van OKONO. Natuurlijk merk je al snel dat je op de schoolbanken slechts het topje van de ijsberg ziet. Het echte werk, dat leer je al doende. Maar ik zie mijn opleiding zeker als een stevige basis van waaruit ik snel kon groeien in de nodige skills.
Als ik er één vak moet uitpikken dat mij vandaag het meest van pas komt, dan is dat sales skills. Het stappenmodel voor een verkoopgesprek kwam me toen wat strak en rigide over. Maar vandaag pluk ik er haast dagelijks de vruchten van. Suikerarme vruchten natuurlijk 😉
Ik zie de toekomst van OKONO heel rooskleurig in. We groeien nog elke dag. De pers pikt ons vlot op. We zijn ‘on trend’ en hebben een sterk en authentiek verhaal. We zetten ook steeds meer samenwerkingen op met influencers. De keto community is immers nog in volle expansie. Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel mensen zullen volgen. Eens ze ervan geproefd hebben -letterlijk en figuurlijk- smaakt het naar meer. Voor ons én voor onze klanten 😉