Op donderdag 18 oktober had ik de eer om als eerste naar een ADM evenement te gaan. ADM organiseert regelmatig events waar mensen samenkomen om kennis en netwerken te delen met elkaar. En ik mocht daar bij zijn!
Zoals de titel het waarschijnlijk al doet vermoeden, ging dit event over Big Data. Maar wat is dat nu eigenlijk Big Data?
Big Data is like teenage sex:
Everyone talks about it
Nobody really knows how to do it
Everyone thinks everyone else is doing it
So everyone claims they’re doing it…”
Introductie
Ingrid Hoffman kwam als eerste aan het woord door iedereen welkom te heten. Hierbij kondigde ze de twitteraar van dienst aan, Mic Adam. Hij tweet altijd live over het event via #ADMBE.
Vervolgens kondigde ze iets nieuws aan! De ADM redactie door KdG. En natuurlijk zat er iemand van de redactie in de zaal, jawel…ik! En dus mocht ik even rechtstaan om hallo te zeggen. Daar stond ik dan, een 24-jarige ‘snotneus’ die daar tussen de experts zat!
Vervolgens gaf Ingrid het woord aan Johan Bruynseels, CIO bij Volvo Financial Service. Omdat er tegenwoordig al zoveel acroniemen bestaan in dit rijtje, zal ik het makkelijker maken voor zij die niet weten wat een CIO is: een Chief Information Officer! Een CIO is dus de senior executive die verantwoordelijk is voor de informatie technologie en de computer systemen.
Bij ADM hebben ze verschillende tracks of opleidingsprogramma’s. Data is er daar één van. Johan Bruynseels is de persoon die deze track heeft laten ontstaan en opvolgt. Basically, gaat deze track over de digital maturity van bedrijven; hoe ‘data science’ een hot ticket in business is. Als we denken aan Big Data, denken we voornamelijk aan online toepassingen, zoals de suggesties van Netflix of Amazon. Bij Volvo zien ze dat anders. In de toekomst rijden onze auto’s automatisch, en dus zal dat voor onze trucks niet minder waar zijn. Hiervoor moet een truck een hele hoop informatie verwerken, en dus hebben we te maken met Big Data!
Het event van de avond behandelde twee cases i.v.m. big data:
- Case 1: “Are big content analytics, search & merge strategies the next big thing for news agencies?” – Tom Wuytack;
- Case 2: “The supply chain data lake – zooming in on business service transformation. Beware: do not underestimate the effort and put business in the driving seat.” – Paul Vandenhende.
Johan Bruynseels kondigde de gastprekers aan.
Case 1: “Are big content analytics, search & merge strategies the next big thing for news agencies?”
Tom Wuytuck was de eerste gastspreker. Hij is ICT manager bij Belga News Agency. Net zoals ik, weet je waarschijnlijk niet wat Belga News Agency doet. En jawel, zoals de naam doet vermoeden heeft het met ‘nieuws’ te maken!
Belga News Agency is DE Belgische hoofdleverancier van actualiteit aan de media, en brengt 24/7 snel, betrouwbaar en kwalitatief nieuws uit binnen- en buitenland. Elke dag krijgen ze een hoop informatie toegestuurd van professionele journalisten en persfotografen. Dagelijks krijgen ze te maken met volgende data:
- Traditionele tekstberichten;
- Verschillende audio/video berichten;
- Een groot aantal afbeeldingen/foto’s;
- Audio bulletins.
Al deze berichten worden telkens in beide landstalen geleverd. De content is dus in handen van Belga News Agency en wordt vervolgens geleverd aan de juiste instanties. Daarom biedt Belga News Agency deze instanties een crossmediaal pakket van diensten aan. Deze worden gegroepeerd in 4 innovatieve platformen:
- BelgaBox voor journalisten;
- BelgaGov voor institutionele klanten, zoals overheidsinstanties;
- BelgaImage voor de vakfotografen;
- BelgaSource voor bedrijven.
Wat is nu het Big Data verhaal? Al deze data is ongestructureerd en bevindt zich dus op de servers van Belga News Agency. Omdat het hier vaak over afbeeldingen, foto’s, video’s en audiobestanden gaat, is het moeilijker om aan data analysis te doen. Daarom wil Belga News Agency BelgaTools lanceren. Een nieuw platform dat de vier huidige platformen met elkaar combineert en integreert. Het doel van dit platform is om alle informatie te verwerken. Deze informatie komt van verschillende bronnen, is in beide landstalen en moet zowel offline als online beschikbaar zijn. De informatie moet bovendien ook realtime en betrouwbaar zijn.
BelgaTools biedt klanten een search en alert dat alle kanalen aanspreekt, met de mogelijkheid om eigen bronnen in te voeren. Bovendien kunnen klanten de content analyseren en monitoren. Klanten krijgen gerelateerde en aanbevolen content. Zo bieden ze hun klanten (near) realtime mediawatch en analyse.
Niet enkel voor journalisten
Bovendien zou deze tool niet enkel handig zijn voor journalisten, maar zouden bedrijven hun merken ook kunnen monitoren. Ze kunnen hun eigen feed samenstellen om een dagelijks overzicht te krijgen over hun merk.
Case 2: “The supply chain data lake – zooming in on business service transformation. Beware: do not underestimate the effort and put business in the driving seat.”
De tweede gast spreker was Paul Vandenhende, Business Intelligence (BI) leader bij Capgemini. Capgemini is een internationaal bedrijf gespecialiseerd in consultancy, technologie en outsourcing. De Capgemini groep helpt haar klanten transformeren om hun prestaties en hun concurrentiepositie te verbeteren.
Paul Vandenhende begon zijn presentatie met een klein theorielesje i.v.m. Big Data. Big Data hanteert 3 aspecten; de 3 V’s:
- Volume: data ter grootte van terabytes tot zettabytes;
- Variety: de data is ongestructureerd;
- Velocity: de snelheid waarmee de data binnenkomt en/of opgevraagd wordt.
Data wordt tegenwoordig in de Cloud opgeslagen. De data bevindt zich dus ‘overal’, en niet meer op één computer of server. Hierdoor kan de data snel binnen gehaald worden; omdat de data verzameld wordt van verschillende datastreams, vanop verschillende locaties.
Omdat deze data uit verschillende soorten bronnen komt, en de data vaak gecombineerd wordt, heeft de data dus geen vaste structuur en is deze dus ongestructureerd.
Deze data moet de klant dan een bepaalde meerwaarde geven. Bij Big Data spreken we dan over Predictive Analysis. Dit is het voorspellen van bepaalde zaken aan de hand van de grote hoeveelheid data die beschikbaar is, of kan zijn.
Maar hoe kunnen bedrijven door de bomen het bos nog zien, als ze het concept ‘Big Data’ niet goed toepassen? Met andere woorden, “hoe wordt de data in het business model geïntegreerd”?
We zien de dag van vandaag dat steeds meer en meer bedrijven de ambitie hebben om service gedreven te worden; met andere woorden bedrijven transformeren hun business model van een puur product naar een volledig service gedreven product, om zo meer klantwaarde te bieden.
Voorbeeld: Remeha innovatieve en intelligente systemen
Paul Vandenhende gaf het voorbeeld van Remeha. Remeha is een Nederlands bedrijf dat verwarmingsketels installeert en onderhoudt bij verschillende gezinnen in Europa. De boilers van Remeha zijn geen gewone, saaie verwarmingsketels, maar zijn intelligente verwarmingsketels!
De ketels bevatten verschillende sensoren die gemonitord worden in het monitorcenter. Zelf hoef je je niets aan te trekken van het onderhoud. Het toestel onderhoudt zichzelf namelijk! Wanneer er zich problemen dreigen voor te doen, zal de boiler de installateur zelf een bericht sturen met de nodige informatie. De nodige onderdelen worden vervolgens besteld en aan huis geleverd.
Wanneer de installateur dan langskomt kan hij exact zien wat er mis is met de boiler en wat er juist vervangen moet worden. Zo kan de boiler gerepareerd worden nog voor de consument zelfs doorheeft dat er iets fout gaat! Bij Remeha spreken ze hier dan niet over Predictive Analysis, maar over Predictive Asset Maintenance.
Hieronder vind je een Youtube filmpje van Remeha, dat uitlegt hoe alles in z’n werk gaat!
De essentie van het verhaal is dat de consument krijgt wat hij wil, waar hij het wil en wanneer hij het wil!
Remeha is een voorbeeld van hoe bedrijven Big Data moeten toevoegen aan hun business model. Het is volgens Paul Vandenhende essentieel, omdat supply chains de dag van vandaag alleen maar langer en complexer worden. Denk maar aan de sharing economy, 3d printing, the internet of things, wearables en de Cloud. Door de complexiteit van de supply chains, komt het steeds vaker voor dat er zich problemen voordoen. Vandaag de dag werken de verschillende schakels van de supply chain nauw samen. Wanneer er zich problemen voordoen, spreken we van een disrupted supply chain. Om te vermijden dat de supply chain disrupted wordt, hebben bedrijven nood aan geïntegreerde ICT systemen die nauw samenwerken met elkaar. Dankzij deze systemen beschikken bedrijven over een grote hoeveelheid data die ze kunnen gebruiken in hun business model, om zo een meerwaarde te bieden voor hun klanten!
Maar Big Data is zelf ook één van de 8 distruptieve technologieën die de productieketen beïnvloeden, en wel om de volgende redenen:
- De hoeveelheid data die nu verkregen wordt explodeert;
- Het analyseren van data wordt steeds belangrijker;
- De vraag naar verschillende soorten data neemt steeds toe.
Bedrijven hebben dus nood aan een brein dat hun data kan analyseren en ervoor kan zorgen dat ze extra diensten kunnen verlenen om zo een meerwaarde te bieden voor de consumenten, zonder dat hun productieketen disrupted wordt. Volgens Paul Vandenhende is dit brein de applicatie of service achter de Big Data! Paul Vandenhende geeft dit grafisch weer met het Analytics wheel.
Volgens Paul Vandenhende werkt het traditioneel business model niet meer. Daarom introduceert Capgemini de “Supply Chain Data Lake”. De Supply Chain Data Lake bevat alle data in z’n meest ruwe vorm zodat het later gebruikt kan worden. Deze data kan afkomstig zijn van de typische transactionele systemen (ERP, CRM en PLM), maar ook van andere kanalen zoals het web, sensoren (NFC, RFID,…), sociale media,…. Van al deze bronnen wordt alle data bijgehouden en later opgeroepen daar waar het nodig is.
De Supply Chain Data Lake is dan ook gebaseerd op de volgende 4 pijlers:
- Store everything;
- Encourage local;
- Govern only the common;
- Treat global as a local view.
De rol van apps
Volgens Paul Vandenhende is het dan ook noodzakelijk dat de applicaties veranderen. De bedoeling van de Supply Chain Data Lake is dat de eindgebruiker informatie krijgt via mobiele apparaten en bedrijfsapplicaties. Deze bedrijfsapplicaties zitten zeer complex in elkaar. Hoe complexer de productieketen, hoe geavanceerder het ICT systeem moet zijn. Ik denk niet dat iemand zich kan voorstellen hoe ICT systemen van banken er tegenwoordig uitzien. Nochtans is het voor de consument steeds makkelijker om aan telebankieren te doen.
Besluit
Paul Vandenhende sloot zijn presentatie af op z’n Piet Huysentruyt’s door de vier belangrijkste zaken nog eens op een rijtje te zetten:
- De essentie van Big Data bevindt zich in de gedeelde economie;
- Klanten geven wat ze willen, waar ze willen, wanneer ze dat willen;
- De Supply Chain Data Lake is de oplossing, het combineert data, analytics en apps;
- De bedrijfsapplicaties moet geredifined worden.
Mijn ervaring als snotneus
Eerst en vooral zou ik Ingrid Hoffman graag willen bedanken. Het was de allereerste keer dat ik naar een bedrijfsevent ging. Ondanks het feit dat ik er ‘alleen’ voor stond, werd ik hartelijk onthaald door Ingrid. Ze stelde me voor aan de gastsprekers om zo makkelijker contact te leggen met hen.
Wat me opviel bij de cases is dat er altijd wel een debat uitbreekt. Wanneer een gastspreker in de les vraagt of er nog vragen zijn, blijft het meestal stil… Tijdens deze twee cases was dit niet het geval. Omdat er mensen in de zaal zitten met elks hun eigen expertise, worden er verschillende vragen gesteld; wat uiteindelijk leidt tot een debat/discussie. Ik vond het echt fascinerend om te zien eigenlijk…
Het event op zich was vooral heel technisch. Zelfs met mijn technische achtergrond (door mijn vorige bachelor Multimedia) was het een zware boterham. Desondanks was het een zeer interessant en actueel onderwerp. Ik heb dan ook besloten om toekomstige events binnen deze track zeker te volgen!
À la prochaine!
PS: als jullie met iets niet akkoord zijn, of niet kunnen volgens, laat dat dan zeker weten door hieronder even te commenten!