Met een simpele post op Instagram stuurde Wang himself, op 12 April 2014, zijn samenwerking met H&M de wereld in. Diezelfde avond nog organiseerden beide partners samen een feest op een dance festival van Amerika, Coachella. Een grote stip in de agenda op 6 november 2014 bij veel modemeisjes was direct een feit.
In 2004 heeft H&M het startschot gegeven van een jaarlijkse traditie. Als eerste Amerikaanse gastdesigner mocht de New Yorker dan ook het eerste decennium van designer collaborations afsluiten. En dit is niet de enige primeur die de Creative Director van Balenciaga op zijn naam heeft staan. Met amper 30 jaar aan levenservaring is hij ineens de jongste ontwerper waarmee H&M in zee is gegaan. En met de lancering van zijn collectie vandaag, lanceerde hij als eerste een sport-geïnspireerde collectie voor H&M.
Met veel previews van de collectie werd de honger van menig modeliefhebber gestild, maar direct ook de nieuwsgierigheid naar andere stuks aangewakkerd. H&M staat er om bekend om met veel toeters en bellen hun designer samenwerkingen in aandacht te brengen naar aanloop van de eigenlijke lancering.
Ikzelf ben naar Maastricht (Ned.) getrokken om mijn favoriete stuks te bemachtigen. Antwerpen, zijnde het kloppend hart van mode in België, kent bij deze lanceringen een zeer grote opkomst. Om meer stuks te bemachtigen heb ik op safe gespeeld, en mijn plekje in de lange rij opgezocht in een kleinere stad. De lange rijen worden opgedeeld in groepen van 20 personen, die telkens 10 minuten de tijd krijgen om te graaien tussen alle madness in de winkel.
Inmiddels zullen de rekken in de 250 geselecteerde winkels wereldwijd wel stilaan leeg zijn. Nu rest ons alleen nog maar te wachten naar een aankondiging van H&M omtrent een nieuwe samenwerking in 2015…
Taste, and looking chic, is no longer a question of money or how much you spend, but how you create a unique sense of style. And that is the real evolution in the fashion world – Karel Lagerfeld in the first ten years of designer collaborations by H&M