Marco van den Buijs, online marketeer bij iValue

Written By Kirsten Maes

Nu ik zelf bijna afstudeer ben ik nieuwsgierig naar de verhalen van andere alumni van KDG. Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen?

Op mijn stage bij iValue, een Antwerps online agency, werk ik samen met Marco van den Buijs. Lees verder en ontdek zijn verhaal.

Marco aan het woord

Mijn naam is Marco van den Buijs, 24 jaar en werkzaam als online marketeer bij iValue sinds december 2016. Naast de passie voor online marketing, deel ik een passie voor sport, en specifiek voetbal. Ik ben afgestudeerd in september 2014, na 3 jaar marketing, waarin ik in het tweede en derde jaar voor de keuzetrajecten online marketing koos.

Ik had altijd al een voorkeur voor alles wat met online marketing te maken had, maar de echte passie is er gekomen in het derde jaar, en vooral tijdens mijn stage, die ik eveneens heb afgelegd bij iValue, het bedrijf waar ik nu ook werkzaam ben.

Wat na KDG?

Na mijn studies ben ik aan de slag gegaan als SEA-marketeer bij redcoon, een webshop in de elektronica, gevestigd in Nederland. Daar heb ik de grond gelegd voor mijn eerste online marketing werkervaring. Na twee jaar bij redcoon, is dat bedrijf gestopt met bestaan, waardoor ik verplicht naar een andere job op zoek moest.Ik solliciteerde als eerste bij iValue, omdat ik er stage had gelopen, het bedrijf kende, en er zeer graag wilde werken.Na enkele telefoontjes lag de keuze vast en kon ik weer aan de slag bij het bedrijf waar ik ooit stage liep, en ook meteen in Antwerpen, wat een stuk dichterbij is dan Tilburg/Rotterdam in Nederland.

Het eerste anderhalf jaar bestond mijn job uit online marketing in de brede zin van het woord. Mijn focus lag op SEA (adverteren op Google en sociale media), daarbij leerde ik veel bij op gebied van SEO. Momenteel ben ik mij aan het opwerken om Project Manager te worden. Dit houdt in dat ik het online marketing team mee ondersteun, stuur en de communicatie met de klant onderhoud. Zo kan ik op algemeen strategie-niveau meer meedenken.

Terugblik op de opleiding Marketing

Als ik opnieuw zou mogen kiezen, zou ik zou zeker opnieuw marketing kiezen. Maar ik zou mij van het begin focussen op het online gedeelte van marketing. De marketingstudie was een mooie basis, maar het was door mijn stage dat ik me meer expert begon te voelen in het online marketing-gedeelte.

Iets wat me sowieso bij blijft van KDG, is de e-mailcampagne die we met ons groepswerk mochten uitsturen naar alle KdG-alumni. De oud-studenten kregen het bericht dat hun diploma ging vervallen, een manier om de alumni opnieuw te koppelen aan de hogeschool. Het werd zelfs enkele keren opgepikt op sociale media.

Als ik er nu op terug kijk op mijn opleiding, miste ik in 2014 focus op online marketing. Deze tak van marketing heeft alle potentieel om een aparte studierichting te worden. Dit zou studenten een meer gerichte opleiding kunnen geven, want keuzetrajecten zijn volgens mij zeker niet genoeg. Ik hoop dat dit in 2018-2019 al wel gegroeid zal zijn naar een aparte studierichting.

Noot van de redactie: de opleiding luistert naar haar alumni ?
Vanaf september 2018 lanceren we de nieuwe visie en strategie: met digital marketing en innovatie in de kern, en alle future skills errond.

Marketing samengevat

Als ik online marketing in enkele woorden moet omschrijven kies ik voor transparant, meetbaar, vernieuwend, veelzijdig en een must voor elk bedrijf anno 2018.

Nog een tip voor alle marketingstudenten

Online marketing heeft zoveel te bieden. Ik zou ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk meekrijgt van alle aspecten van online marketing, en je ondertussen specialiseren in één aspect en daar ontzettend goed in worden.