De geruchten zijn bevestigd! Eind 2015 zou er eindelijk een Apple Store in Brussel komen.
10 jaar hebben we erop moeten wachten, maar Apple ziet dat er in de hoofdstad van Europa veel potentieel zit. Wij Belgen zijn fervente Apple-gebruikers.
Een Belg zonder Apple-product, is al geen echte Belg meer tegenwoordig.
De store zou opengaan in het gloednieuw winkelcomplex ‘Le Toison-d’Or’. En Apple zit niet stil, bijna meteen na de lancering in Brussel zullen er ook stores opengaan in Antwerpen en Gent.
Oh jawel, we worden verwend. En terecht ook.
Nu pas.
De reden dat Apple nu pas een officiële store in België opent, is heel duidelijk. België is een kleine afzetmarkt, maar wel een markt die verzadigd is van officiële Apple verdelers.
Verdelers zoals Fnac en Switch proberen al jaren de service van Apple zo goed mogelijk tot bij de klant te brengen. Dat maakt dat ons kleine landje geen topprioriteit voor Apple was.
Daar komt nu verandering in, omwille van een groeiende trend in de marketing waarin we een enorme toename van flagshipstores zien, moet ook Apple mee.
Consumenten willen producten kunnen beleven voor ze overgaan tot de aankoop. Voelen, zien en zelfs ruiken. Dit zijn de belangrijkste onderdelen om je consument te overtuigen.
En daar is een flagshipstore het perfecte middel voor.
Een Apple Store is altijd een belevenis op zich. Het begint bij het gebouw zelf, veelal wordt er gekozen voor een gebouw met een speciale historie of een strak design.
Apple heeft jaren geleden gezorgd voor een heropleving van computerwinkels. Van een saaie vloer vol desktops naar een speeltuin vol gadgets. En dat maakt een Apple Store zo uniek.
En de rest dan?
Of de komst van de officiële flagshipstores negatief is voor de verdelers van Apple in België valt nog te bekijken. Als mensen de Apple producten kunnen beleven in de officiële stores, maar niet meteen in de mood zijn om het product aan te kopen, kunnen ze bij een andere verdeler kijken of er acties e.d. zijn. Op die manier pikken de Apple verdelers natuurlijk een graantje mee.
In de Apple Stores draait alles om de belevenis van het product en natuurlijk marketing.
Het is marketing in zijn puurste vorm, en goede marketing verkoopt goed.
Ik ben alvast fan, een bezoek aan de Brusselse store is onvermijdelijk. In combinatie met de aankoop van een Apple Watch, tenminste, als ik tot dan kan wachten…