Je hoort het wel vaker, het is niet belangrijk wat je kent maar wie je kent. Als je nog studeert op de universiteit of op de hogeschool ben je omringd door mensen met dezelfde interesses en van dezelfde leeftijd. Maar eens je afgestudeerd bent en op zoek gaat naar een job wordt het belangrijk wie je buiten je schooltijd hebt leren kennen.
Waarom?
Wist je dat er amper 40% van de jobaanbiedingen gepromoot worden naar de buitenwereld? Doordat dit een hoge kost met zich meebrengt, gaan bedrijven eerst zelf op zoek naar mensen die ze kennen en waar ze potentieel in zien. Dit zijn voornamelijk studenten die een duidelijke drive of passie aantonen.
Daarbovenop is netwerken de perfecte manier om carrièrekansen te ontdekken. Het is de ideale weg om meer informatie te krijgen van jobs die je in de toekomst misschien wilt gaan doen. Met de inside informatie die je hiermee krijgt, sta je ineens een hele stap verder.
Waarom schrijf ik dit artikel nu? Ik ben 2 weken geleden naar een ADM-event geweest, over het belang van communities. Ik heb daar waardevolle parels van informatie gekregen en succesverhalen van mensen die het effectief zelf gedaan hebben.
Top 3 tips voor studenten om te netwerken
1. Durf op andere mensen af te stappen
Als student val je op, je hoort er niet helemaal bij omdat de meeste mensen ouder zijn en al meer bereikt hebben. Dit kan in het begin intimiderend overkomen maar het is ook een manier om de aandacht te trekken.
Trek je stoute schoenen aan en stap op een groepje mensen af. Je zal versteld staan hoe makkelijk je in een nieuwe conversatie rolt.
2. Ditch de sales pitch
Het is belangrijk om te onthouden dat netwerken gaat over het leggen van connecties, niet over verkoop. Je hebt het liefst aangename, lichte en gezellige gesprekken. Je moet niet binnenkomen met de intentie om binnen enkele minuten iets te verkopen.
Daarbovenop zijn andere mensen sneller geneigd om zaken met je te doen als ze graag met je omgaan.
3. Deel je passie
Als student heb je waarschijnlijk nog niet veel werkervaring om over mee te praten. Wat je wel hebt is passie. Met de juiste attitude en een gezonde dosis enthousiasme laat je een blijvende indruk achter.
Praten over iets dat je geweldig vindt werkt vaak aanstekelijk. Voor je het weet praat je over je gesprekspartner zijn passies en creëer je een gedenkwaardige conversatie.
Ikzelf heb deze tips al kunnen toepassen op het ADM-event “community is the future of business”. Bij deze wil ik ook Ingrid Hoffman, de CEO van ADM, bedanken voor de netwerkenkansen die ze studenten biedt. Als je nog vragen hebt of het ergens niet mee eens bent mag je me altijd contacteren.