Bezoek Champagnestreek tijdens de Marketing Experience Days

Foto van auteur
Written By Dieter Vertessen

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur pulvinar ligula augue quis venenatis. 

Op een frisse vrijdagochtend (29/10/2011) vertrokken een 50-tal marketingstudenten richting Reims en Epernay, in het hart van de Champagnestreek.

Vrancken Monopole

Na een korte tussenstop bereikten we in de late voormiddag het eerste Champagnehuis – Vrancken Monopole. De eerste indrukken waren indrukwekkend: het statige gebouw, de riante ontvangstzaal en de uitgestalde flessen champagne geven reeds een indruk van wat komen ging. Na een introductie door de gids hoe Champagne geproduceerd wordt, daalden we een lange trap af naar de grotten waar de flessen in alle rust konden rijpen. De grotten zelf werden opgefleurd met moderne kunst om een totaalbelevenis te kunnen geven aan de toerist – de combinatie kunst en edele drank vormt een deel van het imago en het onderscheidend karakter van het merk ten opzichte van andere champagne merken.Na een ondergrondse wandeling konden we uiteraard een glaasje champagne “Pommard” degusteren om als volwaardige marketeers de totaalbelevenis af te sluiten.

Mercier

Na de lunch werden we verwacht in het Champagne huis Mercier, waar we een andere ervaring voorgeschoteld kregen. In deze kelders werden we in de grotten pretpark-gewijs rondgereden in een toeristentrein waar de uitleg werd gegeven door middel van een audiogids. Na de degustatie kende iedereen het verschil tussen de champagnes Pommard en Mercier.

Comité Interprofessionnel de Vins et Champagne

De namiddag sessie werd verzorgd door het Comité Interprofessionnel de Vins et Champagne – de sectorvereniging van de Champagne in Frankrijk. In een uiteenzetting van ca 1 uur werden enkele actuele cases aangehaald waaronder een positioneringscase versus de Spaanse Cava.

Famiaal

We sloten de dag af bij een kleine Champagne producent die op geheel familiale wijze een topproduct neerzet. De passie van de eigenaar/producten was opmerkelijk en vormde ook hier een onderscheidend karakter met de grote Champagne huizen.

Conclusie

Een vermoeiende, maar ontzettend boeiende dag, waar imago en positionering in een sterk gereglementeerde markt tastbaar werden gemaakt.

En wij vonden het geweldig, gezondheid!


Verslag door Denise Abs en Wim Haemhouts