Modeblogs. Ze smijten ermee naar je hoofd en er komen elke dag nog duizenden bij. Wat is dat toch, die fascinatie met bloggen? En heeft dat echt nut? Ik heb ook altijd gedroomd van een eigen blog als creatieve uitlaat. Het was echter pas wanneer ik de perfecte bloghandleiding vond op de Boekenbeurs, dat ik ook echt overwoog ermee te starten. Stephanie Duval weet met haar ‘How Blogs Work’ de blog-bacterie succesvol door te geven aan al wie het boek in handen neemt. Althans, dat was bij mij het geval.
Waarom bloggen?
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is volgens Duval: waarom wil ik bloggen en wat wil ik bereiken? Een goed begin voor mij dus, aangezien ik beide vragen niet kon beantwoorden. Omdat ik wil schrijven. Is dat een geldig antwoord? Gelukkig wel. Een blog kan je zowel gebruiken als creatieve uitlaatklep (oef!) als voor professionele doeleinden. Want zoals Duval ooit iemand hoorde zeggen: bloggen is deels Doctor Phil en deels ka-tsjing. Er zit zowel een emotioneel als een professioneel aspect aan vast. Je kan je hart en ziel in je blog leggen en je kan er ondertussen mee verdienen.
Duval waarschuwt haar lezer voor een belangrijke valkuil waar ik, toegegeven, bijna met beide voeten was ingelopen. De grootste fout die je kan maken is niet starten met bloggen omdat je vindt dat je “nog niet goed genoeg bent.” Cut the crap en gun jezelf de kans ermee te beginnen en ook beter te worden.
It’s the journey that counts, not the destination.
Hoe start je met bloggen?
Allereerst is het heel belangrijk dat je goed nadenkt over je stem en visie. Stephanie Duval geeft in haar boek de raad om een manifest te schrijven. Geef hierin antwoorden op vragen zoals: wie ben ik? Waarvoor sta ik? Wat wil ik bereiken met mijn blog? En wat is mijn kernboodschap? De antwoorden vormen dan de essentie van je blog. Mijn manifest? Dat moet ik nog schrijven.
Ik ben begonnen door na te denken over mijn blognaam. Toch een essentieel deel van je blog, niet? Ik stelde mezelf enkele vragen. Wie ben ik? Hoe kennen mensen mij? En wat is mijn handelsmerk? En zo ben ik gekomen bij het ene ding waarover ik vaak wordt aangesproken en waaraan al mijn vrienden me van ver herkennen: mijn bos krullen. En zo ontstond Het meisje met de krullen.
Enerzijds benadrukt Duval het belang van het afbakenen van je inhoud. Zorg ervoor dat meteen, in een oogopslag, duidelijk wordt waarover je blog gaat. Iets waar, volgens Duval, beginnende bloggers enorm veel moeite mee hebben en dat kan ik alleen maar beamen. Anderzijds is authenticiteit een belangrijk sleutelwoord in de wereld van het bloggen. Schrijf niet over dingen waarvan je denkt dat mensen het willen lezen, maar schrijf over dingen die jij wil delen. Het is jouw blog. Maar onthoud: make it yours betekent niet altijd make it about you. Je kan over dingen bloggen die losstaan van jezelf maar waar je wel een persoonlijke mening over geeft. Die mening is wat jouw blog persoonlijk en authentiek maakt.
Welke taal spreek je?
Sowieso is het van cruciaal belang om na te denken over de taal waarin je blogt. Blog je in het Engels omdat je doelpubliek dan breder wordt? Of omdat je van die taal houdt? Of blog je in het Nederlands omdat je die taal meester bent? Of omdat je liever een Nederlandstalig doelpubliek wil? Waar je ook voor kiest, zorg er steeds voor dat je content kwalitatief is. Ik heb gekozen voor het Nederlands. Niet alleen omdat ik die taal volledig beheers, maar ook omdat ik mezelf comfortabel voel bij die keuze en mezelf graag uitdruk in mijn moedertaal.
Duval raadt ook aan een moodboard te maken. Of je dat nu doet door kranten- en magazineknipsels te verzamelen, of door een bord te starten op Pinterest, zorg ervoor dat je moodboard de sfeer weergeeft die je wil creëren op je blog. Gebruik het achteraf als een soort richtlijn. Zorg er wel voor dat het je mogelijkheden niet begrenst en laat ruimte voor verandering. Mijn moodboard vind je hier.
En na al dat knoeien met de lay-out van mijn blog vind ik ‘m eindelijk aanvaardbaar. Het enige dat me nog rest is beginnen brainstormen over onderwerpen waarover ik kan bloggen. En dan? Schrijven, schrijven, schrijven.
Wordt zeker vervolgd!
Interesse in het boek? Hier vind je meer info.