Congres FeWeb: ‘Always Connected’

Written By The School of Marketing

Gisterenavond nam ik deel aan het event ‘Always Connected’ van FeWeb, de Federatie van Webbedrijven, in Technopolis.
Technologie en onze constante ‘connectivity’ met elkaar tekenen ons werk en leven elke dag. De lijn tussen marketing en digital is zo dun, en daarom moest ik, als marketingstudente en reporter van The School of Marketing, hier wel aanwezig zijn…

Eerste indrukken: na mij al bijna twee jaar lang ouder en meer ‘ervaren’ te voelen op school, voel ik me hier plots heel klein, en vooral erg vrouwelijk, als in: “wow, hier lopen echt weinig vrouwen rond!” Natuurlijk is het ‘common knowledge’ dat er nog steeds niet veel vrouwen in de online- en technologiesector werken, maar dit was toch wel erg opvallend.

Schermafbeelding 2014-12-11 om 21.52.01Schermafbeelding 2014-12-11 om 21.42.16
Pieter Baert van Playco gaf een inspirerende presentatie over ‘The Internet of Things’; over de interconnectiviteit tussen online/offline en hoe dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals smartphones, GPS-systemen en zelfs weegschalen voor ons werken om ons leven te vergemakkelijken (of compliceren?)
De toekomst, onze toekomst, is digitaal noch analoog, maar een perfecte symbiose van beide: we gaan steeds meer dagelijkse problemen digitaal proberen op te lossen.
Technologie, marketing, communicatie, user experience: de grens tussen deze disciplines is ‘flou’: we moeten ze niet allemaal zien als aparte entiteiten maar integreren tot één ervaring.

Na Baert’s betoog probeerde Gunther Blanckaert van Philips ons te overtuigen van de meerwaarde van de Philips ‘Hue’ verlichting – LED lampen die via je smartphone of tablet bedient. Verlichting kan zoveel meer zijn dan enkel dat: een alarm dat ons waarschuwt wanneer de oven klaar is, een signaal dat je eraan herinnert je paraplu mee te nemen wanneer het regent, maar vooral: een sfeerbrenger, die je zelf aanpast naargelang je gevoel en gezelschap.

Als afsluiter van de avond hielden drie entrepreneurs een debat over wat ‘connectivity’ voor hen betekent, en hoe je als bedrijf kan groeien door die connectivity te maximaliseren.

Als student op een event als FeWeb ben je een beetje zoals een spons: je probeert zoveel mogelijk in je op te nemen en te leren. Ik raad dit dan ook aan zoveel mogelijk studenten aan: doe méér dan van je verwacht wordt, kijk verder, verbreed je horizon nog voordat je ‘peers’ eraan beginnen. Hopelijk krijg ik binnenkort de kans al wat ik in me heb opgenomen, als spons, eens uit te testen.

Bron afbeeldingen ‘The Internet of Things’: Playco