Content van je creatieve teksten?

Written By Marissa Verbeeck

content marketing

Dag iedereen! ? zwaaiende hand - Emoji Betekenis

Mijn naam is Marissa, derdejaars studente marketing aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Zoals velen doe ik mijn ‘quaranstage’ van thuis uit. Ondertussen zijn mijn laatste stageweken bij Clics Toys ingegaan. Wat een boeiende stage! Van city marketing en experience marketing naar analyses verwerken in Excel tot webdesign en content creëren. En taken in vreemde talen afhandelen? Bien sûr!

Maar laten we to the point komen… Tijdens mijn stage creëerde ik content voor verschillende kanalen. Zo schreef ik content voor hun gloednieuwe website en de nieuwe producten. Ben je benieuwd naar een van hun nieuwe producten? Wat dacht je van persoonlijke handgrepen op winkelkarren? Het grote voordeel hiervan is dat je jouw winkelkar gebruikt zonder het direct contact met de handgreep van een winkelkar. Ideaal tijdens de coronatijden, toch? Je vindt Clipeez in jouw buurtwinkels zoals Delhaize, Carrefour, Hubo,… Of een direct mail voor retailers over de nieuwe productlancering! Een vlotte pen kon hier dus zeker niet ontbreken.

Content creëren, wat is dat?

Wel, je overtuigt je doelpubliek met straffe teksten! Trek de aandacht van de lezer met creatieve teksten. Een goede tekst kan ervoor zorgen dat je de lezer aanzet tot actie. Kortom, investeer en boost je business met straffe teksten!

Lekker leesbaar!

Wist je dat 80% van de lezers na 6 seconden afhaken?
Wel, hier is een simpele verklaring voor… Aandachtig lezen vraagt concentratie. Jammer genoeg zijn lezers makkelijk afgeleid door hun omgeving. Hou daarom de teksten kort en vooral boeiend voor je lezers.

? Schrijf in spreektaal en vermijd afkortingen.
? Maak actieve zinnen. Passieve zinnen zijn afstandelijk en onpersoonlijk.
? Te veel komma’s in een zin? Dat is geen goed teken…
? Winnen zonder zware zinnen! Schrijf simpele zinnen die niet langer zijn dan 15 à 25 woorden.
Tip: varieer in zinslengte. Dat leest vlotter.

Woordkeuzes die werken

Prikkel de lezer door eenvoudig taalgebruik. Niemand leest graag moeilijke woorden.
En hoe spreek jij je lezer aan? Met ‘u’ of verkies je eerder ‘je’? Dat maakt op zich niet veel uit. Eens je gekozen hebt, blijf je consistent in je communicatiestijl. Verkies je een zakelijke stijl? Dan spreek je de lezer aan met ‘u’. Liever een spontane en een persoonlijke aanpak? Gebruik dan ‘je’. Maar zorg ervoor dat je communicatiestijl past bij het bedrijf of merk.

? Vermijd oubollige woorden en gebruik geen jargon!
? Spreek de lezer persoonlijk aan.
? Begin je zin met een voegwoord: maar, en, omdat, zoals,…
? Speel met woorden, bijvoorbeeld: straffe tekst, knappe koppen, boost je business,…

Structurele tekst

Overtuig je doelgroep met een straffe tekst. Kies hoe je de boodschap wil overbrengen (humoristisch of zakelijk). Uiteraard maak je de tekst ook op naargelang het mediakanaal. Een direct mail kan je niet gebruiken als een persbericht en vice versa. Toch zijn er kleine en algemene tips die je altijd kan gebruiken om de lezer te overtuigen met je contentcreatie.

? Wat moet de lezer onthouden? Schrijf je belangrijkste boodschap bovenaan!
P.S.: dat laatste ‘p.s.-berichtje leest iedereen graag.
? Gebruik titels en tussentitels.
? Maak je zinnen ‘levendig’ met een call to action:  ‘Grijp nu je kans!’, ‘Verleng nu je abonnement!’, ‘Geniet nu van uw korting!’,…
? Geef je tekst structuur. Vermijd saaie en doorlopende teksten. Niemand blijft geconcentreerd bij een ongestructureerde tekst.
? Bullets, onderlijnen, lettergrootte, vet of cursief, knoppen en kaders geven nog meer structuur aan je tekst.

Content creëren

Maar hey, onthoud vooral: maak je teksten origineel en persoonlijk!
Nood aan inspiratie? Even een frisse neus buiten halen kan wonderen doen. 😉

Voilà, hopelijk helpen deze tips jou verder om een straffe tekst te schrijven!

P.S.: Heb je nog vragen over content creëren, de studierichting Marketing of over mijn stage bij Clics Toys? Ik beantwoord ze met veel plezier! ?

Groetjes
Marissa