Het was midden de jaren ’80 in New York City en het krioelde er van de criminelen.
Begin de jaren ’90 kwam Rudy Giuliani aan de macht als burgemeester, en hij was vastberaden om de criminaliteit te verminderen. Daar slaagde hij in. In 8 jaren daalde de criminaliteit met 50%, en moord met 72%! Hoe deed hij dat precies?
Door gebroken ramen te vervangen.
Hij zorgde ervoor dat gebroken ramen werden gerapareerd of vervangen, graffiti werd verwijderd en de straten proper gehouden werden. Maar hoe kon het terugdringen van lichte vormen van vandalisme zo’n grote effect hebben op criminaliteit in het algemeen?
Het geheim zit in klein te beginnen.
Voor deze acties lagen de straten van NYC er nogal ‘bedorven’ bij. Criminelen merkten dat op en redeneerden dat hun misdrijven niet zouden opvallen, of ontdekt worden door mensen die in zo’n wijken wonen.
Maar nadat NYC werd opgeruimd, gaf het criminlenen de boodschap dat de inwoners, politie en de overheid aanwezig waren en zich bezig hielden met het beeld van hun stad.
Leuke anecdote, maar wat heeft het juist te maken met advertising en de wereld van marketing?
Grote problemen hebben niet per se grote oplossingen nodig. Dat is de boodschap van Huw Devine, marketing strategist die samenwerkt met internationaal bekende merken zoals Samsung, Nissan en nu ook Lacoste.
We worden constant gebombardeerd met advertisements en gesponsorde content op social media. Niemand heeft nog tijd om een clip te bekijken van enkele minuten. Lange artikels (zoals deze) worden niet door iedereen geapprecieerd.
Volgens hem moet je proberen om met micro-content een macro-impact te veroorzaken.
Hoe doe je dat precies?
Begrenzingen
Opdracht: schrijf een verhaal van 6 woorden die elke lezer diep zal raken.
For sale: baby shoes, never worn.
– Ernest Heminghway
“Think outside of the box”. Dit heb je ongetwijfeld al eens gehoord van je leerkracht tijdens een brainstormsessie. Maar Devine gaat daar tegen in. Begrenzingen, in de vorm van tijd, tools en platform zijn volgens hem juist nodig om creatief te kunnen werken.
Een voorbeeld hiervan is Vine, een videoplatform waarbij je video’s kunt posten van maximum 7 seconden lang. Er zijn vele verschillende videoplatformen, maar wat Vine recent nog zo populair maakte is het feit dat er een (tijds)begrenzing is. We vinden ze ongeloofelijk leuk om te bekijken. Om een verhaal te vertellen in 7 seconden, daar is creativiteit voor nodig.
Context
In hollywood films dienen de eerste 20-tal minuten om de kijker, op een entertainende manier, te vertellen om wie het gaat, waar het plaats vind, etc…
Voor advertisers en marketeers is de uitdaging om dat in enkele seconden te doen.
Een voorbeeld hiervan is Instagram: één blik geeft je massa’s content weer over de auteur.
Consistent zijn
Je moet gevarieerde manieren vinden om één bericht op verschillende manier te spreiden. Dat vergt veel tijd en creativeit, maar volgens Devine is het de beste manier om succesvol publiek aan te trekken. Coco-Cola is koning in het consistent leuke en korte content verspreiden.
Kan toch niet zo moeilijk zijn, of wel?