Welkom bij het tweede deel in het tweeluik rond marketing en ecologie. In het eerste artikel kon u meer lezen over het voedsel van de toekomst en hoe marketing erop kan inspelen. Zoals beloofd nu part 2: cradle-to-cradle. Kortom: ervoor zorgen dat de grondstoffen die binnen een productieproces gebruikt worden afgebroken of hergebruikt worden.
Cradle-to-grave
Cradle-to-grave is het traditionele systeem. Nieuwe producten worden vervaardigd uit nieuwe grondstoffen. Op het einde van de levenscyclus belandt het product op een afvalhoop. Weinig tot geen componenten worden hergebruikt. Er komt steeds meer kritiek op deze manier van werken. Het getuigt van weinig groene gedachten als bedrijf, wat tegenwoordig niet goed wordt onthaald. Daarom is er vandaag de dag steeds meer nood aan een nieuw model dat wel voldoet aan die gedachten. En dat is cradle-to-cradle!
Cradle-to-cradle: biologie vs technologie
Vervolgens is het handig meer uitleg te geven rond het begrip cradle-to-cradle. Cradle-to-cradle is een businessmodel waarin je ervoor zorgt dat een product van het begin tot het einde van zijn levenscyclus 100% herbruikbaar is. Er zijn 2 verschillende soorten kringlopen: de biologische kringloop en de technologische kringloop. Beide worden in het volgende videootje kort uitgelegd (met dank aan Puma).
https://www.youtube.com/watch?v=j9zfkYHtuMc
Marketing x cradle-to-cradle?
De link tussen marketing is heel snel en heel gemakkelijk uitgelegd. Voor bijna elk bedrijf is er een mogelijkheid om aan cradle-to-cradle te doen. Of het nu gaat om je verpakking, je product, je afval,… Bedrijven die dit business model toepassen, krijgen een imagoboost. Marketing kan hierop inspelen. Als jij je wilt profileren als groen bedrijf, op die manier je segmenten wilt targetten, dan is cradle-to-cradle de logische stap. En zeker vandaag wordt dit belangrijk. Mensen van mijn generatie denken steeds meer aan de gezondheid van de planeet. Wij moeten hier nog 60 jaar rondlopen, laat staan hoe lang onze kinderen en kleinkinderen dat zullen moeten doen. Ecologie en marketing gaan steeds meer hand in hand. En hoe sneller marketeers dat beseffen, hoe beter. Om aan te tonen dat er binnen elk bedrijf wel mogelijkheden zijn, haal ik enkele belangrijke voorbeelden aan.
Bacteriën als cradle-to-cradle helden
Vooral binnen de biologische kringloop zien we enkele fantastische voorbeelden van enerzijds ecologisch denken en anderzijds cradle-to-cradle. Het zijn kleine hongerige beestjes die ons afval maar al te graag opeten! En dat is een inzicht dat Moby Ahmed en Akshay Sethi omzetten naar een concreet plan: the polyester digester. Kort uitgelegd: polyester is samen met katoen de meest gebruikte grondstof in de kledingindustrie. Spijtig genoeg wordt polyester vervaardigd uit plastic, dat op zijn beurt uit olie wordt geproduceerd. Dit niet recyclen is dus een grote smet op het milieu. Gelukkig kan dit wel dankzij de polyester digester!
https://www.youtube.com/watch?v=DrLxjhdKJik
What a waste!
De meeste mensen kennen Van Gansewinkel als een afvalverwerkingsbedrijf. Bij de meeste afvalverwerkers zit het systeem zo in elkaar dat al het afval de verbrandingsoven ingaat. Van Gansewinkel daarentegen levert afval aan andere bedrijven, die er op hun beurt nieuwe grondstoffen of glas van produceren: Coolrec en Maltha.
Van Gansewinkel doet wat sommige anderen op nationale basis doen. Zweden importeert afval uit andere landen, want hun afval is niet genoeg om hun recyclingfaciliteiten draaiende te houden. De Scandinaviërs zijn dan ook zeer groene gasten. Sinds 1991 werden er al taksen gehoffen op fossiele brandstoffen. Sinds 2011 gaat er minder dan 1% van al het Zweedse afval naar een vuilnisbelt. Niet slecht!
Koop plastic uit de oceaan
Ecover staat bekend als ecologisch bedrijf. Dat laten ze zien door bijvoorbeeld hun schoonmaakmiddelen deels te vervaardigen uit bacteriële uitscheidingen. Verder zijn ze ook actief mee aan het denken om de berg plastic in de oceanen te verkleinen. Hun verpakkingen zijn namelijk voor 10% opgebouwd uit dat afval. Een initiatief dat gekend staat als ‘Ecover Ocean Plastic’.
https://www.youtube.com/watch?v=r0QgToxMm_Q
The green apple
Ook Apple wilt zijn duit in het cradle-to-cradle zakje doen. Ze ontwikkelden Liam; een robot die iPhones onderdeel per onderdeel uit elkaar haalt zodat al die delen een nieuw doel kunnen krijgen. Deze robot zal uiteindelijk zonder twijfel goed doen aan het imago van Apple, dat recent wat stoten kreeg te verduren.
Utopia
Een droomtoekomst waar alle bedrijven cradle-to-cradle produceren, die is ofwel heel ver weg ofwel onbestaande. 1 ding is zeker. De komende jaren zullen we de term steeds vaker horen passeren. Wij als toekomstige marketeers moeten hier rekening mee houden. We moeten proberen ervoor te zorgen dat er ecologisch verantwoorde keuzes gemaakt worden bij onze toekomstige werknemers. en cradle-to-cradle is daar een van.