Wat doe je als je de kans krijgt om je kennis over een hot topic (want growth hacking is hot!) uit te breiden? Dan zeg je als marketeer natuurlijk volmondig JA! Combineer dit met een uitgelezen kans om je netwerk uit te breiden en je kan je maandagavond niet beter inplannen. En zo geschiedde. Mijn eerste event als student marketing was meteen een schot in de roos. Nadat Omar Mohout met veel passie de growth hacker in ieder van ons naar boven haalde, ontmoette ik de meest interessante persoonlijkheden. Mijn samenvatting van een leerrijke avond!
Tip #1. Je product of dienst is bij voorkeur immaterieel
Bij growth hacking draait alles rond het hyperscalable zijn. Als je een product hebt dat immaterieel is, zoals muziek, is de kost om 1 eenheid extra te produceren zeer laag. Dit heeft tot gevolg dat je niet tegen de limieten van fabricage aanloopt.
Toch hoeft een materieel product niet onoverkomelijk te zijn wanneer je wil schalen. Kijk maar naar Airbnb, het schoolvoorbeeld van growth hacking. Airbnb verkoopt net als de hotelketen Hilton een slaapplaats. In tegenstelling tot Hilton, dat jaarlijks enkele miljoenen investeert in het bouwen en onderhouden van hotels, gebruikt Airbnb andermans bezittingen. Een revolutionaire, doch simpele, manier van grondstoffen aan te wenden.
Tip #2. Gebruik technologie om waarde te creëren
Als je kijkt naar de meest succesvolle start-ups dan merk je een constante. Ze gebruiken stuk voor stuk technologie. Technologie is de bouwsteen bij uitstek waaruit de producten van vandaag ontstaan. Dus marketeers: neem in je vrije tijd zeker eens een boek programmeren bij de hand!
Tip #3. Gebruik het internet als distributiekanaal
Dankzij de opkomst van het internet is je product niet langer gebonden aan de landsgrenzen. De enige grenzen waar je aan gebonden bent zijn diegene die je zelf stelt. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om, ongeacht de grote van je bedrijf, je product over heel de wereld te verkopen. Go global!
Tip #4. Wend de populariteit van anderen aan om je eigen populariteit te boosten
Het schoolvoorbeeld hiervan is Instagram. Dit platform heeft de populariteit van Facebook gebruikt om te groeien tot de omvang dat het vandaag heeft. Hoe? Door simpelweg toe te laten om een foto die je deelt op Instagram, op datzelfde moment ook te delen op Facebook. Het spreekwoord ‘een graantje meepikken‘ krijgt plots een positieve connotatie.
Tip #5. Gebruik jouw klanten als salesteam
Een voorbeeld hiervan is Dropbox. Voor de leken onder ons: Drobox biedt (meestal) gratis opslagruimte in de cloud aan. De beschikbaar gestelde opslagruimte is echter beperkt in hoeveelheid. Maar geen nood: voor elke nieuwe klant die je in Dropbox introduceert, krijg jij extra opslagruimte. In plaats van te investeren in een groot salesteam, gebruikt Dropbox haar klanten om haar product te promoten. Dit heeft nog een tweede voordeel: de kracht van mond-tot-mond reclame. Vrienden, kennissen en familie zijn stuk voor stuk geloofwaardiger dan jouw verkoper. Go find these ambassadors!
Bonustip: Wil jij je eigen carrière growth hacken?
Kom dan naar een event van ADM en laat zowel je kennis als je netwerk groeien. Zo schaal je jezelf van student marketing tot de meest gewilde marketeer ter wereld!
Wil je meer weten over growth hacking of ADM? Ga dan naar www.adm.be.
Nog een leuke quote van Omar Mohout om af te sluiten:
De CEO’s van morgen hebben allemaal een marketingachtergrond