Dagen, weken, zelfs maanden werden we bestookt door de Amerikaanse verkiezingen. Vannacht was het dan eindelijk zo ver. De grote ontknoping van de verkiezingsstrijd. Hoewel Hillary Clinton lange tijd vooraan stond in de peilingen, gebeurde het onverwachtse. Donald Trump is de nieuwe president van Amerika.
Of we nu juist blij of verdrietig moeten zijn om deze keuze, laat ik in deze blog in het midden. Wat ik wel weet, is dat de (soms slinkse) marketingtrucs van Donald Trump bewonderenswaardig zijn. Hieronder een overzicht van zijn marketingtrucs:
-
Zoek problemen, creëer oplossingen
Haal het handboek consumentengedrag maar onder die dikke laag stof vandaan. Want hierin werd dit fenomeen al uitvoerig beschreven. Hoe creëer je meerwaarde voor jouw doelgroep? Door ervoor te zorgen dat jouw product of dienst het (nog niet ontdekte) probleem verhelpt.
Laat de grote stroom aan immigranten voor veel Amerikanen nu een groot hekelpunt zijn. Trump speelt hier makkelijk op in door zichzelf als oplossing voor dit probleem voor te stellen. Dat hij hierdoor als racist wordt uitgemaakt, deert hem niet. Hij verwerpt deze bewering (het probleem) en vertelt dat hij juist voor veiligheid instaat (de oplossing).
-
Doe aan Storytelling
Steeds meer bedrijven beweren authentiek te zijn. Ze verkopen niet alleen een product, ze vertellen het verhaal achter het product. Donald Trump is hier geen uitzondering op. Het verschil is dat hij hier zowel positieve als negatieve punten voor gebruikt. Net als onze klassieker, Steve Jobs, is ook Trump een meester in het creëren van drama. Beiden positioneerden zichzelf op deze manier als de underdog.
Zo vertelt Donald Trump niet alleen waar hij voor staat, zoals Hillary Clinton doet. Hij vertelt vooral waar hij niet voor staat en wie er tegen hem is. Bovendien is Trump een echte verhalenverteller. Hij laat dan ook alles in zijn voordeel werken.
Nadat Fox news commentator Rich Lowry Donald Trump een “jankerd” noemde, was zijn reactie in een CNN interview als volgt:
“Ik ben de beste jankerd die er bestaat. Ik jank omdat ik wil winnen (…) Ik ben een jankerd, ik blijf een jankerd en ik zal blijven janken totdat ik win. Ik wil winnen voor ons land. Ik zal ons land weer groot maken”
-
Gebruik (emotionele) Jip & Janneke taal
Als marketeers denken we vaak te moeilijk en te diep over onze woorden na. Houd het lekker simpel. Jip & Janneke taal zorgt ervoor dat iedereen jouw boodschap begrijpt. Ben je niet de beste spreker, zorg dan dat jouw boodschap sterk is. Geef er een emotionele twist aan en iedereen hangt aan je lippen.
Donald Trump is niet de populairste politicus, integendeel zelfs. Maar zijn boodschap is sterk en simpel. Bekijk maar eens een willekeurig speech van Trump. Je zult merken dat het grootste gedeelte van zijn woorden bestaat uit één lettergreep. Bizar toch! Daarentegen herhaalt en benadrukt hij juist emotioneel beladen woorden. Hierdoor activeert hij het emotionele brein, waarmee Donald Trump stemmen wint (aangezien het rationele brein waarschijnlijk op Hillary Clinton had gestemd).
Deze (onbedoelde) trucs zullen Donald Trump hoogstwaarschijnlijk dichterbij zijn overwinning gebracht hebben. Na het presidentschap kan Trump in ieder geval nog naar een job in de marketing solliciteren, wie weet!
Mocht je het niet eens zijn, of juist andere marketingtrucs van Donald Trump ontmaskerd hebben? Schroom niet, en reageer!