Marktonderzoek nodig? Studenten marketing helpen je graag. Hoe je een marktonderzoek voert, dat leer je niet uit een boek over marktonderzoek. Hoe dan wel? Door onder begeleiding van een ervaren marktonderzoeker een echt onderzoek uit te voeren.
De opleiding marketing werkt elk jaar samen met partnerbedrijven om de studenten die kans te geven. Lees verder om te ontdekken of uw bedrijf in aanmerking komt voor een marktonderzoeksproject.
Voorbeelden van onze marktonderzoeken
Enkele types marktonderzoeken die we in het verleden al uitvoerden:
- Klantentevredenheidsonderzoek
- Klantenprofiel-analyse
- Merkbekendheidsonderzoek
- Imago-onderzoek
- Productonderzoek
- Concurrentieonderzoek
- Distributie-onderzoek
Studenten kunnen deskresearch, kwalitatief onderzoek, kwantitatief onderzoek, zuivere data-analyse (data mining) of een combinatie van voorgaande onderzoeksmethodes uitvoeren. Online onderzoek geniet onze voorkeur.
Hoe doen we het concreet?
De marktonderzoeksprojecten lopen van half september tot einde februari. Zodra we tot een overeenkomst komen, richten we een projectteam op waarna het project uit de startblokken schiet.
Het eindresultaat is een uitgebreide presentatie waarin de studenten hun bevindingen glashelder voorbrengen.
Wat zeggen onze bedrijfspartners van de voorbije jaren?
De voorbije jaren deden al heel wat bedrijven beroep op ons. Denk aan Microsoft, Delaware, Telenet, Electrabel, Mora, Disney Europe, MoMu, Boek.be etc.
Het eindresultaat is meestal erg verrijkend voor de bedrijven. Benieuwd naar hun ervaringen? Hieronder verzamelen we enkele getuigenissen.
Dit onderzoek door de KDG was voor ons een eerste samenwerking, maar is zeker voor herhaling vatbaar. De studenten waren in staat om inzichten aan te leveren waar we effectief mee aan de slag kunnen gaan. (Argenta)
We doen er inderdaad alles aan om het werk zo nuttig mogelijk te maken voor bedrijf én studenten.
De studenten hebben als voordeel dat zij niet dagelijks met de business te maken hebben en daarom een andere kijk op de zaken hebben. Werken met de studenten is ook voor ons zeer leerrijk. De kwaliteit van de eindrapporten is afhankelijk van de groep. Maar altijd zitten er interessante elementen in die ons vooruit helpen. We blijven interesse hebben om met hen samen te kunnen werken.” (Electrabel)
De kijk van studenten is inderdaad soms erg verfrissend. Het doet bedrijven ook vaak met een andere bril naar de eigen processen kijken.
Het rapport dat door de studenten van de KDG-hogeschool werd afgeleverd overtrof al onze verwachtingen. Een ongelooflijk straf en volledig rapport, waar de gemeente zeker mee aan de slag kan om de schoolomgevingen op haar grondgebied veiliger te maken door op een efficiënte manier te werken aan een modal shift binnen de woon-schoolverplaatsingen. Wij stonden versteld van de professionele aanpak, de manier van rapporteren en de vlotte en hartelijke samenwerking. (Gemeente Edegem)
Nog eentje:
Het marktonderzoek dat we hebben laten uitvoeren had vooral als doel om een beter inzicht te krijgen inzake de consumentenperceptie van het merk in België. De resultaten hebben bepaalde blinde vlekken bloot gelegd en geleid tot een aanpassing van m.n. de communicatiestrategie. Het grote voordeel was dat de eindconclusies meteen hebben geresulteerd in strategische acties met aanduidbare resultaten als gevolg. (Balmain)
En tot slot:
Dat wij als bedrijf daarvoor beroep kunnen doen op de toekomstige marketeers is een plus. Wij willen mee investeren in de opleiding van deze nieuwe generatie en hen enthousiasmeren door echte cases. De professionele begeleiding vanuit KDG in combinatie met de briefing en begeleiding vanuit ons eigen marketingteam, zorgt voor een kwaliteitsvol marktonderzoek met als resultaat een bruikbare analyse en eindpresentatie voor directie, sales- en marketingcollega’s. (Mora)