Wat is de traditionele pushreactie van bedrijven op marketingacties van concurrenten? Harder roepen. Dit werkt niet meer. We leven in een tijd waar mensen naar de winkel gaan en zelf al meer weten over het product dan de verkoper zelf. Met andere woorden: ze doen hun opzoekwerk. De consument wantrouwt de advertenties die ze zien. Traditionele reclame heeft niet meer het gewenste effect. In de toekomst gaan andere vormen van adverteren de plaats innemen van deze dinosaurus. Ik nam de vrijheid om de belangrijkste trends voor u op een rijtje te zetten!
Pull marketing
Laat ons beginnen bij de grond van het probleem: de inhoud van reclame. Heel vaak is een spotje of een billboard een opsomming van productkenmerken. Als de consument de kenmerken wilt weten, moet hij gewoon een paar woorden ingeven in Google.
Wat werkt dan wel? Relevant zijn. Ontdek wat de consument werkelijk interesseert en doe daar iets mee. Zoals bijvoorbeeld Delhaize. In plaats van te roepen dat er die week promotie is op het gehakt, moeten zij het hebben van een andere aanpak. Laat Jeroen de Pauw een gehaktschotel parmentier maken. Laat eerst mensen zien wat ze kunnen doen met jouw product. Wakker de interesse aan en som dan pas enkele kenmerken op. Een ander voorbeeld zou een DIY-kanaal kunnen zijn. Maak een stappenvideo over hoe je een boomhut in elkaar steekt samen met je kinderen. Praat daarna over de kortingen op gereedschap en hout.
Influencer marketing
Wat is influencer marketing? De term zegt het bijna zelf: Je gebruikt een persoon met autoriteit om je product te promoten. Je gaat niet rechtsreeks van het bedrijf, punt A, naar de consument, punt B. Je neemt een efficiëntere omweg door leidersfiguren uit de community een praatje te laten doen. Dit neemt voor een deel het wantrouwen van de consument weg. Een nuttige vorm van pullmarketing dus.
Waaraan voldoet een goede influencer?
- Zorg voor een fit met de doelgroep. Laat een online fitnesscoach niet praten voor Hunkemöller, laat hem praten voor Nike.
- Het is beter dat er een kleine afstand is tussen de persoon en de doelgroep. Perfecte mensen hiervoor zijn bekende gezichten van de sociale media: livestreamers, viners, … Dankzij de kleinere kloof is er een grotere vertrouwensbasis en komt de influencer geloofwaardiger over.
- Onderzoek het bereik van de influencers en kies zo efficiënt mogelijk. Een groter bereik wilt niet altijd zeggen dat je efficiënt kiest. Zo kun je Johnny Depp iets laten verkopen, maar procentueel gezien zal er meer volk luisteren naar een doe-het-zelver, die meer autoriteit heeft. Met andere woorden: de doe-het-zelver bereikt relatief meer mensen en je zult hem honderden keren minder moeten betalen dan Captain Jack Sparrow.
- Gebruik de influencer alleen wanneer er oprechte interesse is. Een van de hoofdredenen van het succes van influencer marketing is het feit dat de berichten oprecht zijn. De geloofwaardigheid kan dus niet genoeg benadrukt worden.
De statistieken (video)
- 92% van de consumenten neemt het advies van de medemens meer ter harte dan dat van merken.
- 81% van bedrijven en bureaus dat gebruik maakte van influencer marketing vond de actie enorm succesvol!
- Ruw genomen is er een rentabiliteit van 20 euro voor elke geïnvesteerde euro.
- In 2015 nam Lord & Taylor (een Amerikaanse retailer) het initiatief om een jurk te promoten. Ze gaven 1000 € – 4000 € aan 50 instagrammers, die op een voorbepaalde dag de jurk promootten. 11.4 miljoen mensen werden bereikt en er werden meer dan 300 000 jurken besteld.
Het spijtige van deze vorm van marketing is dat het mogelijk een ééndagsvlieg is. Hier en daar is er al succes geboekt en op dit moment is er dus veel rendement. Het probleem is dat meer en meer bedrijven aan influencer marketing zullen doen. Hierdoor veranderen influencers in uithangborden. Hierdoor keert de achterdochtigheid van de consument terug en neemt het rendement een diepe duik.
Het is dus de boodschap om nu te profiteren van influencer marketing. Er steekt veel onderzoek, tijd en geld in. Maar wie weet krijg je er meer voor terug dan je zelf had verwacht!
Mobile marketing
Het is al jarenlang een grote trend. Tegenwoordig gebruiken we dat kleine ding uit onze broekzak meer dan een gewone computer. Het is dan ook al langer geweten dat er voor marketing enorm veel mogelijkheden zijn bij smartphonegebruik. Maar welke impact zal dit dan juist hebben op marketing?
De afmetingen
Een eerste opvallend verschil met de pc is het formaat: niet horizontaal, maar verticaal. Niet groot, maar klein. Dit heeft een effect op meerdere zaken:
- De weergave van sites. Sinds anderhalf jaar kijkt Google naar jouw site om te zien hoe mobielvriendelijk hij is. Dit kan leiden tot een hogere of lagere positie binnen de zoekresultaten. Voor bedrijven zijn er twee opties: je laat de site zich automatisch aanpassen aan het schermformaat (responsieve sites) of je maakt zowel een normale site als een mobiele site (parallelle sites).
- De verticale video. U ziet ze waarschijnlijk elke dag verschijnen op apps zoals Snapchat of Whatsapp. Te veel video’s op het internet zijn echter nog afgesteld op horizontale schermen. Waarschijnlijk zien we hier de komende jaren beterschap in.
‘Mobiele’ marketing
Een tweede contrast is de mobiliteit. Het noemt dan ook niet voor niets ‘mobile’ marketing. Een smartphone nemen we overal mee naartoe en kunnen we altijd raadplegen. Daarom dat de gebruiksfrequentie ook hoger ligt. Dit brengt de mogelijkheid met zich mee om koopgedrag vast te leggen. Bedrijven zoals True North ontwikkelen apps die jouw shoproute vastleggen. Deze informatie (met eventuele enquêtes via de applicatie) wordt doorgegeven aan aangesloten bedrijven, die de data kunnen beginnen analyseren.
Over marketing en Pikachu
Ook deze zomer waren er ontwikkelingen waar je veel mee kunt aanvangen. Jawel, ik heb het over Pokémon Go. Augmented Reality. Het bestaat al langer, maar Nintendo is een van de eersten om het op die manier te benutten dat er wereldwijd over wordt gesproken. Het resultaat was een stijging van 55% op de beurs. Ook Snapchat maakt al een tijdje gebruik van filters om mensen er als honden, Darth Vader of Harry Potter uit te laten zien.
Social media
Maar wat op dit moment misschien wel het meeste potentieel heeft voor marketing, zijn de sociale media. Want wie zit er niet elke dag wel een keer op Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Whatsapp, … Stuk voor stuk media met verschrikkelijk veel mogelijkheden om de doelgroep te bereiken. Je hebt de mogelijkheid om heel specifiek te segmenteren, wat leidt tot een relatief lagere kost. Verder komen er nieuwe vormen van reclame aan te pas (zoals bijvoorbeeld influencer marketing). Door de data van de sociale media te analyseren, kan je ook veel relevantere content creëren voor de doelgroep.
Marketing automation
Steeds meer bedrijven maken gebruik van platformen om websites te personaliseren. Het belang van deze trend kan niet genoeg benadrukt worden, aangezien de aankomende generatie de aandachtspan van een theelepel heeft. Zoals ik daarnet al aangaf: wees relevant. Zorg ervoor dat de surfer niet moet zoeken achter interessante content. Geef hem of haar de content op een presenteerblaadje, met als gevolg meer sessies, meer page views, meer engagement, en een hoger bereik van vooropgestelde doelen.
Marketing met vervaldatum
Na het vorige deel te lezen, weet u dat de toekomstige generatie zich niet al te lang kan of wilt concentreren. Dit brengt ook met zich mee dat er sneller van aanpak veranderd moet worden. Snapchat pakt dit al heel slim aan: alle filters zijn tijdelijk. Na een bepaalde periode verdwijnen ze voorgoed. Dit is een van de belangrijkste redenen voor de populariteit van Snapchat. Met andere woorden: bekijk je product vanuit andere invalshoeken. Uiteraard vergt dit extra inspanning van de creatievelingen onder ons. Maar laat ons hopen dat de grenzeloze verbeelding van die mensen voor indrukwekkende marketing blijft zorgen.
Conclusie
De marketingwereld is sterk verbonden met innovaties. Elke innovatie kan zorgen voor extra mogelijkheden die voor net dat beetje extra relevantie zorgen. Het is de taak van marketeers om alles met argusogen te blijven volgen en snel te reageren, voor de concullega’s dat doen.
Innovaties blijven elkaar sneller en sneller opvolgen. Niemand weet wat we de komende jaren kunnen verwachten, maar ik kan u verzekeren dat we ons niet zullen vervelen!