Dries Van Noten; door de ogen van een student

Foto van auteur
Written By The School of Marketing

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur pulvinar ligula augue quis venenatis. 

Zoals iedereen wel weet, maakt Dries Van Noten deel uit van de generatie genoemd de Antwerpse zes. Al meer dan twintig jaar combineert hij veeleisendheid, nieuwsgierigheid en nauwgezetheid met een grote creatieve vrijheid.
Een modeontwerper en bedrijfsleider. Virtuoos met een pragmatische kijk, kenner van schoonheid en verfijning. Zijn inspiratie zet zich al generaties lang voort op eenzelfde emblematische plek: de havenstad  Antwerpen, het kruispunt van alle mogelijkheden. Graag deel ik met jullie mijn ervaringen over onze Antwerpse trots.

Ik leerde het kledingmerk Dries Van Noten kennen door de obsessie van mijn mama. Dankzij haar ga ik elk jaar mee kijken bij de stockverkoop in Antwerpen. Hier ontwikkelde ook ik mijn voorkeur voor design kleren.

Voor studenten is het niet vanzelfsprekend om designkleding te kopen. Ik heb bijvoorbeeld maar een beperkt budget per week om te spenderen op kot in Antwerpen. Een stockverkoop is voor mij een manier om toch eens een kijkje te kunnen nemen bij designmerken en hier eventueel toch eens iets te kopen om mijn collectie aan te vullen.

Maar waarom designkleding?
Ik heb vaak het gevoel dat alle studenten graag uniek willen zijn en met kleding hun persoonlijkheid willen uitdrukken. Maar dit is moeilijk aangezien wij slechts over beperkte budgetten beschikken. Je ziet vaak dezelfde stukken van Zara, H&M etc. terugkomen. Dit vind ik net het mooie aan designkleding. Door de exclusiviteit maakt het jouw outfit direct heel speciaal. Iedereen combineert ze op andere manieren waardoor elk stuk exclusief en uniek op zichzelf blijft.

Het leuke aan de collectie van Dries Van Noten is dat er al overzichtstentoonstellingen geweest zijn in Parijs en in Antwerpen van zijn collecties doorheen de jaren. Hier worden de collecties met de bijhorende inspiraties ervan getoond. Deze inspiraties kunnen films, kunstwerken en voorwerpen zijn. Hij koppelt zo zijn kledingstukken aan invloeden van kunstenaars als Bronzino, van Dyck, Klein, Richter, Bernard Frize en Elizabeth Peyton als ook aan stijliconen van de Montesquiou tot de hertog van Windsor, van Boldini tot Cocteau. Deze werken zijn voor hem veel meer dan louter illustraties, herinneringen aan films, visuele en muzikale revelaties of impressies van reizen. Maar voor hem vormen ze de bestanddelen van een verhaal. Zijn verhaal.

Inspiratie Ontwerp