De Koninck: Antwerp City Brewery since 1833. Voor velen een sterk bier, uitvinders van ‘het bolleke’. Voor anderen is de Antwerp City Brewery dan weer een toeristische attractie. Op de Mechelsesteenweg in Antwerpen kun je namelijk niet enkel diep in het glas kijken, maar ook diep in de geschiedenis van De Koninck. Een sterke rondleiding die naar meer smaakt: letterlijk en figuurlijk!
Onze rondleiding begint zoals de meeste rondleidingen beginnen: aan de ingang. Rustig ticketjes kopen, betalen & een glaasje Tripel d’Anvers degusteren. Er zijn slechtere dingen om op een zaterdagmiddag te doen. Daarna is het tijd om in het 185 jaar oude verhaal van De Koninck te duiken. Hier zijn de hoogtepunten…
Een bezoekje aan café Historie
Achter elk sterk merk zit een sterke historie. In een filmpje wordt toegelicht hoe De Koninck tot stand is gekomen en vanwaar dat handje in het logo komt. En uiteraard mag de band die de brouwerij heeft met ’t stad niet vergeten worden. Antwerpen is dan ook een stad bekend voor zij haven, diamanten, mode en creativiteit, maar vooral eten en bier. Daarna is het tijd voor wat interactiviteit. Scan je hand en ontdek wie je in een vorig leven was. Ikzelf was een partner van De Koninck en een van de eersten in Antwerpen die met een auto reed.
Fors bolleke
Na de kronieken van De Koninck is het tijd om kennis te maken met de bieren en hun glazen, verteld door Ray Cokes & Jean Blaute; een komisch duo met een passie voor bier. Waarom is er een ‘D’ gekerfd onderaan het Duvelglas? Wat is er zo uniek aan Liefmans? Een presentatie van de troeven van de brouwerij in een zaal ingericht als een groot Bollekesglas; een streling voor de ogen!
To beer or not to beer
Na de bollekeszaal kom je terecht in een zaal met drie mengvaten. Althans, dat lijkt zo. Om de hoek van de vaten zie je ingebouwde tv-schermen waar op een visueel erg aantrekkelijke manier het productieproces van bier wordt uitgelegd van A tot Z.
Van De Koninck naar Moortgat
Vandaag de dag is De Koninck in handen van Duvel Moortgat. Maar dat is niet altijd zo geweest. In een als café ingerichte kamer met 6 schermen zie je hoe er op elk scherm een acteur zijn verhaal doet over Brouwerij De Koninck. En dat allemaal terwijl jij rustig aan een cafétafel zit. Al dat nog ontbrak, was een frisse pint. Gelukkig bleven we niet veel langer met onze dorst zitten.
How it’s made
De volgende en laatste gangen waar je door wandelt zijn de gangen waar het bottelproces uit de doeken wordt gedaan. Schermen van allerlei groottes demonstreren hoe een leeg flesje uiteindelijk eindigt in een grote rode bak van De Koninck terecht komt. Alles wordt ondersteund door enorm aanstekelijk ritmische muziek. Je lijkt wel in een programma van Discovery Channel terecht te zijn gekomen.
Eentje is geentje
Daarna is het tijd om er eentje te pakken. Je hebt namelijk juist een uur gewandeld, geluisterd en gekeken. En daar krijg je dorst van. We beginnen bij een bolleke, maar daar stopt het niet. Voor €6 krijg je 3 andere bieren voorgeschoteld, allemaal vers van de tap. Een unieke kans om eens iets anders te drinken, zoals Lost in Spice of Liefmans Yell’oh.
Een vat vol marketing
Na deze rondleiding door de Antwerp City Brewery is 1 ding zeker: er zit een sterk team achter met oog voor creativiteit. Ik heb al eerder door brouwerijen gewandeld. In veel gevallen is het wandelen achter een gids die vertelt hoe bier gemaakt wordt. Niet echt onderscheidend dus. De Koninck beseft echter dat deze rondleiding niet enkel ‘leuk’ is. Het is ook nog eens een kei sterk brandingkanaal om echte De Koninck-fans voor zich te winnen. Zo sterk dat de andere brouwerijen er sterretjes van zouden zien. En dat is niet enkel van de degustaties. In elk geval een dikke aanrader. Schol!