Fashion in de voetbalwereld

Written By The School of Marketing

Voetbalmode

Mode is een fenomeen dat voorkomt in quasi elk compartiment in je leven. Zowel in het dagelijks leven als op het werk. Ook in de voetbalwereld is dit niet anders. Je ziet door de generaties heen de voetbaloutfits veranderen.

Voetbalmode doorheen de jaren

De eerste generatie voetbaltenues was heel basic. De outfits waren heel sober en hadden vaak slechts 1 kleur. Ook qua voetbalschoenen hielden de spelers het heel bescheiden en eenvoudig. Aangezien er geen ruim aanbod was aan voetbalschoenen droeg 90% van de voetballers dezelfde voetbalschoenen en die hadden namelijk 1 kleur: zwart.

De tweede generatie voetbaltenues was iets frivoler ten opzichte van de vorige generatie. De uitvinding van kleurentelevisie in de jaren ‘60 heeft hier voor een groot deel mee te maken. Dit had als gevolg dat er meer dan 1 kleur in de outfits werd verwerkt. Echter hielden ze het vaak bij simpele verticale strepen of overdwars indien ze met meerdere kleuren werkten (lees: voornamelijk 2 kleuren). Wat zeer kenmerkend is aan de eerste twee generaties is dat ze met zeer korte voetbalshortjes speelden, dit verdween stelselmatig naarmate de derde generatie voetbaltenues vorderde.

Ook de derde generatie voetbaltenues kende een grote verandering. Door de introductie van voetbalsponsoring in de jaren ’80 werden er sponsors bedrukt op de voetbalshirts. De tijd van sobere monotone voetbaloutfits was voorbij. Dit was voor de voetbalclubs een mooie bron van inkomsten. Sommige clubs doen het ook wel eens compleet anders. Dan hebben ze geen sponsor, maar een goed doel op het shirt staan. Zo stond er onder meer Unicef op het voetbaltenue van Barcelona. En in plaats van dat de club zoals gebruikelijk enorm veel geld krijgt van de sponsor om op het shirt te mogen staan, doneert FC Barcelona zelf miljoenen aan het goede doel.

Tot slot heb je de vierde en huidige generatie voetbaltenues. Deze loopt in het verlengde van de vorige generatie en kent niet echt een grote verandering. De outfits zijn iets gecompliceerder en zijn veel uitgebreider. De shirts komen nu in Verschillende kleuren en maten: met een kraagje, een ronde of een v-hals , korte of lange mouwen, strakke of losse shirts, etc… Ook de voetbalshorts zijn langer en je hebt een enorm assortiment aan voetbalschoenen in de meest flashy kleuren.

Voetbalsponsoring

Sportmerken zoals nike en adidas sponsoren niet enkel voetbalclubs maar ook bekende spelers zoals Cristiano Ronaldo (nike) en Lionel Messi (adidas). Dit speelt bij veel jonge voetballers, waaronder ikzelf, een grote rol bij de aankoop van nieuwe sportkleren. Aangezien ik een grote fan ben van Cristiano Ronaldo koop ik automatisch dezelfde soort voetbalschoenen. Voetballers zoals ik die opkijken naar bekende voetballers, willen die bekendheden imiteren. Dit doen we door enerzijds hun innerlijke voetbalstijl (soorten voetbaltrucjes,…) over te nemen, maar anderzijds door hun uiterlijke voetbalstijl over te nemen (voetbalschoenen, voetbalkousen hoog opgetrokken,…).

Mijn ervaring doorheen de jaren

Ook ik heb mijn uiterlijke voetbalstijl zien veranderen naarmate ik ouder werd. Mijn eerste jaren als jong voetballertje had ik nog niet echt een bepaalde stijl ontwikkeld. Ik droeg wat mijn ouders voor mij kochten en was er ook heel trots op. Pas wanneer ik de leeftijd van 12 jaar had bereikt begon ik de stijl van Cristiano Ronaldo over te nemen. Ik droeg graag flashy voetbalschoenen, trok mijn voetbalkousen hoog op en had witte tape rond mijn kousen om extra op te vallen. Naarmate ik ouder en volwassener werd begon ik te beseffen dat ik niet moest opvallen door wat ik droeg om te voetballen, maar door hoe ik voetbalde. Mijn stijl is nu iets soberder en zie mijn outfit eerder functioneel dan esthetisch.

Maar wat je niet mag vergeten als voetballer: je speelt hoe je jezelf voelt. Dus als je jezelf goed voelt door opvallende voetbalschoenen-en kleren te dragen, dan moet je dat doen! Want dat zal zich ook reflecteren op je spel.