Harry Potter, Star Wars, Superheroes,… Tegenwoordig vind je ze overal in de winkels. De fandoms vinden hun favoriete helden terug in verschillende fast fashion ketens. De ketens kopen licenties om de helden in de vorm van kledij te verkopen. En het werkt!
De vorige gelijkaardige trend die stilaan verdwijnt waren de rockbandlogo’s. Overal T-shirts en truien met de logo’s van grote rock iconen. Maar niet enkel de kenners droegen ze. Veel mensen vonden de logo’s stoer en cool. Maar er was een klein nadeel aan verbonden, niet iedereen die ze kochten herkenden de logo’s. Beetje awkward als je op een bepaald moment wordt aangesproken over Pink Floyd en je met je mond vol tanden staat. Want je wist niet dat die coole prisma en de naam ‘Pink Floyd’ op je topje eigenlijk naar een iconische rockband van de jaren ’70 verwijzen. Oeps!
De onderwerpen van de nieuwe trend zijn herkenbaar voor de mensen aan wie de kledij wordt verkocht. Omdat het publiek is opgegroeid met de iconische kentekens van de verschillende superheroes. Vorig jaar kwam er nog een Star Wars uit waar iedereen op zijn minst een poster van is tegen gekomen. De doelgroep kan beter inschatten of de merchandise iets voor hen is of niet. Voor fans is er uiteraard geen twijfel mogelijk. Zo moet je als Potterhead de nieuwe Harry Potter collectie van Primark op zijn minst gaan bekijken.
Ik ben heel blij met deze zet van de fast fashion ketens! Zelf een fan van al deze fictie figuren. Ik kan niet wachten tot nog meer ketens licenties kopen.
May the force be with you, Potterheads! (en andere fandoms)