Gamification: neem je doel serieus, speel ermee

Written By The School of Marketing

runkeeper


In een ideale zakenwereld streeft men constant naar verbetering. Hoe kunnen we meer winst maken? Hoe kunnen we groeien als bedrijf? Hoe kunnen we vernieuwend zijn? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze werknemers tevreden blijven en beter presteren? Op dat laatste vinden stilaan meer en meer bedrijven een antwoord in de vorm van gamification: het toepassen van game design en game mechanics in een non-game context.

 

All work and no play makes Jack a dull boy

Schrijver James Howell schreef ooit deze mooie zin.  Wat Howell toen nog niet wist, is dat hardwerkende Jack zich niet alleen zou gaan vervelen, maar uit verveling ook weinig productief zou blijken op het werk.

Spelen op het werk? Dat is Knab.

Gamification zorgt voor een balans tussen werk en fun. Bij de Nederlandse bank ‘Knab’ hebben ze dat goed begrepen. Werknemers worden geacht doelen te bereiken. Uiteraard krijgt het personeel een maandelijkse verloning. Maar bij Knab gaat het personeel dagelijks niet met lege handen naar huis. Toch geen virtueel lege handen.

Nieuwe klanten aanwerven, een uitmuntende presentatie geven, overuren werken. je registreert het allemaal op een spelplatform, op maat van de onderneming. Werknemers worden op basis daarvan beloond met virtuele punten, badges of trofeeën, gebonden aan geleverde prestaties. Wat op zijn beurt gekoppeld is aan een salarisverhoging.

Bereik je doel

Niet alleen in het bedrijfsleven is gamification efficiënt. Met de populaire app ‘Runkeeper’ registreer je al je sportactiviteiten, stel je een doel in en bekijk je de activiteiten van vrienden. De app feliciteert jou, telkens wanneer je een record breekt.

Iets bijleren kan ook. ‘Quizlet‘ is een online platform om te studeren. Je geeft zelf je leerstof in en ondervraagt jezelf met flashcards, toetsen en zelfs spelletjes.

 

Upside

  • Aanwakkeren van intrinsieke motivatie
  • Verhogen van prestaties
  • specifieke doelstelling

Downside

  • Het spel moet continu vernieuwd worden om de spelers gemotiveerd te houden

 

In tegenstelling tot de meeste games, is het belangrijk dat er geen verliezers zijn. Je kan jezelf alleen maar verbeteren, zonder een game over dus. Momenteel is gamification nog een nieuwe manier van werken in de zakenwereld, maar wie weet? Binnen een paar jaar zijn we misschien allemaal professionele gamers.. 

Want als je het mij vraagt, mag het allemaal wat leuker zijn.

 

Interessante links die jou sneller, sterker en slimmer maken.