Exact een week geleden, op vrijdag 25 mei 2018, is de nieuwe privacywetgeving van kracht gegaan. De komst van de GDPR, ofwel de General Data Protection Regulation, heeft overal voor veel chaos gezorgd. Bedrijven stonden in rep en roer en organisaties draaiden op volle toeren om op tijd in orde te zijn met de nieuwe regelgevingen.
Jarenlang bestond er maar een beperkte wetgeving rond persoonsgegevens. Data werd ofwel op de verkeerde manier verkregen, ofwel te lang bewaard, ofwel voor de foute doeleinden (zoals promotie) gebruikt. Daar heeft de overheid nu gelukkig een stokje voor gestoken. Kort samengevat draait de GDPR om enkele belangrijke vragen:
- Hoe wordt er data verzameld (cookies, trackers, web beacons…)?
- Wat wordt er met de verzamelde data gedaan (doeleinden)?
- Heeft de gebruiker toestemming gegeven voor het verzamelen van zijn/haar data?
- Is er aandacht besteed aan een opt-in én een opt-out?
- Kan de gebruiker mee beslissen welke gegevens er precies verzameld worden?
- Hoe lang wordt de verzamelde data bewaard?
- Hoe worden de verzamelde persoonlijke gegevens beveiligd?
- Is er sprake van voldoende transparantie, m.a.w. is de gebruiker voldoende op de hoogte van wat er met zijn/haar persoonsgegevens gebeurt?
Voor meer uitgebreide informatie over de GDPR raad ik jullie dit artikel aan.
Stond jouw mailbox afgelopen week ook op ontploffen?
Ik durf te wedden dat jij de afgelopen dagen ook overspoeld werd met mails over de GDPR en gewijzigde privacyverklaringen. Waarschijnlijk heb je ze ook, net als ik, bijna allemaal genegeerd. Bedrijven en organisaties hebben geprobeerd om jou aan hen te binden. Ze willen jou en je gegevens niet kwijt. Hoe hebben ze dit precies aangepakt?
Elk merk is uniek en spreekt zijn consumenten op een andere manier aan. Dit was ook te merken in de aanloop naar de GDPR. Als marketeer vond ik het fascinerend om te zien. Hieronder toon ik enkele voorbeelden.
Kort en krachtig
Nike deelt kort mee dat hun privacyverklaring gewijzigd is. Zo zijn ze wettelijk in orde en is de keuze aan jou om je hier al dan niet verder in te verdiepen.
Onpersoonlijk, maar met alle nodige informatie
Edenred en Samsung geven een duidelijke uitleg met de gevolgen van de nieuwe wetgeving, zonder persoonlijke aanspreking.
Twee vliegen in één klap
AGO Jobs geeft de kans om van alles op de hoogte te blijven. Dit combineren ze met de mededeling dat hun privacyverklaring gewijzigd is. Handig!
Inspelen op emotie
“We willen geen afscheid van je nemen…” Zo speelt ASAP in op emoties en geven ze je het gevoel dat je er écht toe doet. De persoonlijke aanspreking versterkt dit gevoel.
Nadruk op emotie + follow-up
Ook Afterpay speelt in op emoties en benadrukt het belang van de klantrelatie. Door een follow-up te sturen brengen ze zichzelf weer in de aandacht, indien je de eerste mail genegeerd zou hebben. De foto waarop werknemers huilen om het naderende afscheid is hier heel sterk.
Triggeren
De mail die ik van vtm ontvangen heb vind ik een echte topper! Ze werken met vrolijke kleuren en afbeeldingen, waardoor de mail zeker niet saai oogt. Ze stellen de lezer op de eerste plaats door te vertellen dat ze jou willen “verwennen”. Ook geven ze al een leuke trigger mee van wat je mag verwachten. Knap werk!
Zo zijn er nog talloze voorbeelden. Je zal binnenkort misschien nog enkele laatkomers in je inbox mogen verwelkomen. Ik geef je nog één tip mee: wees kritisch wanneer je je toestemming geeft. Denk goed na wat je met jouw privacy doet.