Google heeft haar nieuwste e-mail client Inbox geïntroduceerd. Dat maakte Google vandaag bekend op haar officiële blog. Inbox mag nu al als revolutionair beschouwd worden. Het pakt e-mailverwerking helemaal anders aan dan andere e-maildiensten zoals Gmail. Wat betekenen deze veranderingen nu voor de e-mailmarketeer?
De belangrijkste vernieuwing is dat het e-mail groepeert op basis van het type e-mail. In een handig overzicht zie je dus direct welke mails je baas heeft gestuurd en welke nieuwsbrieven je hebt ontvangen. Hierdoor is het mogelijk voor de ontvanger om mails die hij relevant/prioritair vindt te scheiden van andere inkomende mails. Als marketeer kan dit nadelig zijn omdat jouw commerciële e-mail misschien naar de achtergrond verdwijnt. Maar Inbox heeft potentieel ook een positieve invloed op jouw verstuurde mails. Stel: je bent een vliegtuigmaatschappij en je stuurt jouw klant een mail met enkele promoties voor vliegtuigtickets. Jouw klant is echter op het moment van versturing niet op zoek naar vliegtuigtickets. Maar Inbox zal je mail wel automatisch groeperen binnen de categorie van promoties. De zomer is in aankomst en, 2 weken nadat je mail is verstuurd, heeft die klant plotseling wel behoefte naar een vliegvakantie. Op dat moment zal hij je mail makkelijker terugvinden en openen. In Gmail is je mail, die ondertussen naar pagina 5 van je inbox is verwezen, 2 weken na versturing bijna gedoemd om nog geopend te worden.
Real-time data
Een andere vernieuwing die Inbox met zich meebrengt is het gebruik van real-time data. Zo kan Inbox automatisch informatie bijvoegen over de leveringsstatus van het boek dat je bestelt hebt bij Bol.com. Of de status van jouw vlucht op het moment dat jij Inbox opent. Dit biedt enorme kansen voor de e-mailmarketeer. Waar het voorheen moeilijk was om mails die je nu verzendt te voeden met real-time informatie, doet Inbox dat nu voor jou.
Wat denk jij? Is Inbox een bedreiging voor de e-mailmarketeer of juist een kans? Ik denk dat het een enorme kans is. Het is aan de marketeer om zich aan te passen en in te spelen op de nieuwe mogelijkheden. Maak je mail zo goed dat deze niet verdwijnt naar het duistere groepje van niet relevante e-mails. Op naar een nieuw tijdperk in e-mailmarketing?