High Fashion in a Box!

Written By The School of Marketing

Louis Vuitton, Chanel, Dior, Hermès, Gucci, … allemaal hebben ze iets gemeenschappelijk en neen, het zijn niet kleding of accessoires, maar wel waar deze in zit. De verpakking. Die knal oranje dozen van Hermès, de zwarte zakken met witte roos van Chanel of de witte dozen van Dior met daarrond een grote witte strik. Voor sommigen gewoon karton, voor andere een must have.

Wanneer ik iets koop bij een high end fashion brand, dan verwacht ik niet dat mijn item opgerold in een zakje wordt gestoken. Als ik de prijs betaal die high end fashion brands vragen dan verwacht ik een complete service. Ik verwacht dat mijn item in een mooie verpakking wordt gestoken, waar de verkoopster zo’n 5 minuten mee bezig is. Hoe opvallender en spectaculairder de verpakking, hoe beter. Ik verwacht dat de verkoopster mij begeleidt naar de deur en mij daar mijn item overhandigt. Wanneer de portier mij buiten laat, kan ik enkel hopen dat mijn zak waar het item inzit groot en opvallend genoeg is om op te vallen. Klinkt het je bekend in de oren? Ik ben overtuigd van wel.

Maar draait het dan eigenlijk nog wel om de fashion items? En is het niet meer om de naam te doen?

Wel, in mijn ogen draait fashion vooral om de naam. Ik kan sneakers kopen bij Torfs voor weinig geld of Louboutin sneakers voor 10 keer zoveel. Toch zal ik bij het moment van aankoop “gelukkiger” zijn met de sneakers van Louboutins dan met die van Torfs. Waarom? Omdat HET ‘Louboutins’ zijn. En waarom die naam? Omdat ik de ervaring had om bij Louboutin te winkelen. De belevenis. En juist daar speelt de verpakking een belangrijke rol. Het feit dat mijn schoenen elk apart in een stoffen beklede zak werden gestoken, in een Louboutin doos en nadien die doos in een Louboutin zak, geeft een aparte belevenis.           Bovendien hou ik die dozen, zoals iedereen zou doen, bij en ik heb deze thuis staan als een soort herinnering. Dit bewijst dat de verpakking (on)bewust één van de grote factoren is voor de aankoop van een item.

Aangezien ik natuurlijk niet de enige ben die zo denkt, wat ook de high end fashion brands weten, spelen zij hier handig op in. Vergelijk een goedkoop label maar eens met een duur, altijd zul je merken dat verpakking een grote rol speelt bij dure labels. Verpakking onderscheidt hun samen met de prijs van andere brands/labels.

En dan kun je denken, is dit allemaal nodig? Is die extra verpakking de prijs van het item echt waard?

Maakt die fancy verpakking je werkelijk gelukkiger? Wel, het maakt mij in ieder geval niet ongelukkig.