Hoe gebruik je al dat thuiszitten optimaal?

Written By Jules Lagae

We zitten weer massaal thuis, onze Teams-telefoon staat roodgloeiend en ons sociaal leven is op een heel laag vuurtje gezet. Dit betekent dat we weer heel wat extra uren hebben om te gebruiken of verspillen!


Never allow a crisis to go to waste. They are opportunities to do big things.

Ralph Emanuel

Met deze Quote in het achterhoofd stapte ik (beter gezegd: mailde ik) enkele marketingdocenten van KDG. Mijn vraag was simpel: ‘Wat kunnen de marketingstudenten doen met die extra vrije tijd om uit de lockdown te komen als winnaars?’

Lees hier hun (heel) goede raad! Gebruik deze code rood!

  • Katrien Giebens: Bedlectuur
  • Wim Haemhouts: The customer of the future
  • Lisa Lefever: spendeer je reisbudget aan (reis)boeken
  • Soetkin Waeyaert: Tijd voor ontwikkeling!
  • Dieter Vertessen: Podcasts en YouTube op afspeelsnelheid 1,5
  • Philip De Cleen: Unlock your potential

Bedlectuur

Katrien Giebens

Katrien Giebens
Vakgebied:
marketing, consumer insights
Aantal jaren docent (in dit vakgebied): vier jaar
volg me op: LinkedIn

Het handboek ‘Flow Marketing’ leest als een trein en elk hoofdstuk is behoorlijk beknopt. Dus als je dit boek op je nachtkastje legt en er elke avond een hoofdstuk in leest, dan heb je op 13 dagen het hele boek uit! En de dagen daarna kan je uiteraard andere interessante marketingboeken lezen of nieuwsbrieven zoals die van Trendwatching of RetailDetail. Maar er gaat natuurlijk niets boven een boeiend boek voor het slapengaan!


The customer of the future

Wim Haemhouts
Vakgebied:
Business Development
Aantal jaren docent (in dit vakgebied): 11
volg me op: In de les

Lees het boek “The customer of the future” van Blake Morgan!
Klantenverwachtingen overstijgen, zo eenvoudig kan het zijn. Maar hoe doe je dat nu? Dit boek geeft een inzicht in de klant van morgen en wat je vandaag kan doen om deze binnen te halen. Redelijk Amerikaans, dat wel, maar wel to the point en met de komst van Amazon in België meer dan nodig.


Spendeer je reisbudget aan (reis)boeken

Lisa Lefever

Lisa Lefever
Vakgebied:
Copywriting en Creativiteit
Aantal jaren docent (in dit vakgebied): 3
volg me op: Instagram

Je bent het beu om in je kot te zitten? Wel, ik ben het beu om te luisteren naar mensen die het beu zijn om in hun kot te zitten. Stiekem is deze lockdown voor mij een periode om eet-, wandel- en leesachterstand in te halen. Nadat ik zowat alle desserts heb gebakken die de bakker om de hoek niet in zijn toog heeft liggen (Nog nooit browniewafels gegeten? Ze zijn lifechanging. Bak ze. Nu!) en mijn 100ste toertje rond het Galgenweel heb afgewerkt, ben ik klaar voor de volgende mijlpaal: mijn leeslijstje uitlezen. Ik heb deze zomer al enkele kanjers vanjewelste verslonden, die ik je zeker niet wil onthouden:

  • Ik begreep #BLM niet helemaal, totdat ik “Americanah” van Chimamanda Ngozi Adichie las. Koop ‘m, lees ‘m en leen ‘m uit todat ‘ie helemaal uit elkaar valt, want het boek verandert levens.
  • Je bent op zoek naar een boek dat leest als een Netflix-serie? Probeer “Conversations with friends” en “Normal people” van Sally Rooney. En als je niet van lezen houdt, kan je ineens de gelijknamige BBC-serie bekijken.
  • Start “Max, Misha en het TET-offensief” van Johan Harstad enkel als je zeeën van tijd hebt, want eens je in deze kanjer van 1229 pagina’s begint kan je niet meer stoppen. Voordeel? Als je boek uit is, staat de volgende zomer waarschijnlijk weer voor de deur.
  • Last but not least: ik reis ongelooflijk graag … maar ik maak bijna even graag reisplanningen voor mijn volgende reis. Mijn trips naar Zuid-Korea, Capri en Normandië zijn in het water gevallen, maar ik heb wel al uren weggedroomd bij de tips in mijn reisgidsen én een reisplanningarchief – is dat een woord? –  om ‘u’ tegen te zeggen. Ach, misschien word ik dan toch wat ik altijd wilde worden: een gebronzeerde touroperator die altijd uit d’r kot is …

Tip: koop je favoriete boek niet bij bol.com, maar bij lokale boekenwinkels zoals Buchbar en de vernieuwde Stad Leest. Ze zijn essentieel, dus open!


Tijd voor ontwikkeling! En ontspanning.

Soetkin Waeyaert

Soetkin Waeyaert
Vakgebied:
Copywriting, Sales skills
Aantal jaren docent (in dit vakgebied): 6
volg me op: LinkdIn

Lees veel, volg webinars, doe online trainingen, …verbreed je kennis en ontwikkel je skills! Nu we allemaal zo’n beperkt sociaal leven hebben, zijn (marketing)boeken je beste vrienden. Maak van de extra tijd gebruik om een voorsprong te nemen. Profiteer van het enorme actuele aanbod gratis webinars, artikels, trainingen (zoals Salesforce Trailheads ?) enz. En spiek jij nog steeds tijdens het typen? Hoog tijd voor een online cursus tikken! Het mooiste cadeau -nou ja- dat je jezelf kan geven. Grijp je kans en kom over een halfjaar (?) naar buiten als marketingstudent 2.0.

Een tweede tip: zelfzorg. Klinkt wollig en zweverig -I know- maar dat is het níet! Ik vind het even noodzakelijk als je dagelijkse douche. En dan kun je die douche nog eerder skippen dan een korte stretch, wat yogaposes (down die dog!) of even mediteren. Da’s niet meer dan je ogen sluiten en je ademhaling volgen. Verdwijnen je zorgen en stress daarmee als bij toverslag? Nope, maar ze worden een klein beetje kleiner. En elke dalende curve kunnen we alleen maar toejuichen these days. Take care x


Podcasts en YouTube op afspeelsnelheid 1,5

Dieter Vertessen
Vakgebied:
Online Marketing
Aantal jaren docent (in dit vakgebied): 12
volg me op: LinkdIn

Wil je iets bijleren? Volg dan podcasts. Ook over online marketing vind je honderden podcasts. Bijvoorbeeld https://www.cro.cafe/ over conversie optimalisatie, of https://paidsearchpodcast.com/ over adverteren op Google. Ideaal voor tijdens de afwas of tijdens het sporten. Kijk je liever TV? Schuif dan Netflix een avond aan de kant en zoek op YouTube naar kanalen over digitale marketing. Loves Data bijvoorbeeld leert je veel over Google Analytics.

En houd je echt van efficiënt? Zet de afspeelsnelheid dan op minstens 1,5. Dat kan in je favoriete podcast app, maar ook in YouTube.


Unlock your potential

Philip De Cleen
Vakgebied:
Startup Marketing
Aantal jaren docent (in dit vakgebied): 8
volg me op: LinkdIn

‘Donderdagavond 26 november 2020 bereikte me een mail van opleidingshoofd Annette. De teneur was duidelijk. De studenten van het derde jaar kreunen onder de druk. De druk van Covid, de druk van de lockdown maar vooral onder de druk van alle vakken die de eindsprint van periode 2 definitief ingezet hadden.

De reden is éénvoudig hiervoor : na de januari-examens in het derde jaar wacht de stage en dan het diploma. November en december zijn daarom dé belangrijkste maanden van het laatste jaar om als docent nog impact te hebben op studenten. En dus trappen al die docenten (Research & Analytics, Metrics, Sales, Digital/Business Development/Startup) extra hard de gas in. Taken alom, groepswerken vliegen om de oren van de studenten. Een ideale cocktail voor stijgende stress dus.

Vrijdag 27 november : een dag waarop collega Sven Luyten en ikzelf de gas nog eens gingen induwen. “Tijd om erin te vliegen om de go-to-market strategie voor je startup te ontwikkelen”, naast het verbeteren van de HiFi MVP, de BMC, extra customer discovery om de financials niet te vergeten waar net nog maar een eerste versie van opgeleverd was.

Niet dus! Ik besloot alles om te gooien. GEEN opdracht tegen woensdag van de week erna – dus één evaluatieweek minder – maar vooral een tijd om een experiment in de groep te gooien. Straatjutten van de Markethon indachtig, kreeg de groep een simpele opdracht : iedereen moet verplicht gaan wandelen of gaan fietsen. Tijdens die activiteit denk je na over de uitdagingen van je startup. En bovenal, deel je ervaringen en ideeën die je tegenkomt onderweg met elkaar. Die ochtend waren alle studenten en de twee docenten in een nieuw Whatsapp groepje verenigd.

En dan, dan was het wachten op wat ging gebeuren. Het startschot gaf ikzelf met Basile, ons top-hondje dat met mij mee op wandel ging. Wat volgde was een ware explosie van ideeën, leuke opmerkingen, fijn gevoel en vooral ‘echt samen’. De reacties van de studenten waren overweldigend positief. En ook , het leverde voor de meeste startups echt goede ideeën op.

Tip voor iedereen : ga wandelen, ga fietsen, doe dit samen met anderen tegelijk en deel je gevoel/idee. Dit werkt zeer aanstekelijk, geeft zuurstof en levert ook nog eens bruikbare leermomenten op.

Wandel! Fiets! Want binnen brandt de lamp niet altijd!

Wil je nog meer interessante zaken lezen? Kijk dan zeker even tussen de andere blog berichten!