Gedragsverandering bij je consument verkrijgen is vrij simpel. Je start met een actie.
Een mooi voorbeeld hiervan zijn de mensen die je soms ziet met de “Free hugs” borden. Ze zetten je aan tot actie, hen knuffelen. Gewoon doen en niet nadenken.
Een ander mooi voorbeeld is de actie van Nivea: “Niveau doll”. Deze actie werd een half jaar geleden gelanceerd in Brazilië. Nivea wilt hiermee kinderen meer zonnecrème laten smeren.
Bekijk de clip hier en zie zelf wat een groot verschil één enkele actie kan maken: Nivea Doll
Gedragsverandering kan je verkrijgen door deze drie ideeën toe te passen:
- maak het simpel:
Hou je werk simpel, dit spreekt mensen het meeste aan. - maak het motiverend:
Motiveer mensen om tot actie over te gaan en hun gedrag te veranderen. Laat zien waarom ze juist hun gedrag moeten veranderen. - maak het emotioneel:
Steek emotie in je werk. Als je mensen ontroert, gaan ze sneller over tot actie en zal hun gedrag dus sneller veranderen.
Maar waarom zou u dit nu toepassen?
Werk dat is opgebouwd rond gedragsveranderingen, is interessanter, leuker en het kan een echt verschil maken.
Een geweldig voorbeeld hiervan is de “Shadow wifi” case. Huidkanker is een veelvoorkomende kanker de laatste tijd. Om mensen te sensibiliseren en te informeren over deze ziekte, heeft Happiness een mooie campagne op poten gezet. Wanneer je op het strand in de schaduw gaat liggen, krijg je gratis wifi én info over hoe je huidkanker kan voorkomen. Bekijk zeker het filmpje hier: Shadow wifi
Werk dat is opgebouwd rond gedragsveranderingen wint de laatste tijd ook meer en meer prijzen.
Het proberen waard, niet?