Bedrijven zonder Facebook pagina anno 2018 zijn een uitstervend ras. Bijna iedereen heeft er een en probeert de juiste doelgroep fan te maken van hun merk. Facebook is echter meer dan gewoon een platform om je promopraatjes op te ventileren. Je hebt een strategie nodig die je er met kop en schouders bovenuit doet steken. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hier zijn enkele tips & tricks voor jouw bedrijf in de hectische wereld van Facebook.
Tip 1: besef wie je doelgroep is en waarom ze je zouden volgen
Waarom jou volgen? Het antwoord is zelden: omdat ik op de hoogte wil zijn van de prijzen van alle artikelen. Dat is push marketing en dat sterft uit. Surfers zitten NIET op sociale media om te kopen. Ze zitten op sociale media om zich te amuseren. Het is aan jou om in te spelen op die behoefte met relevante posts, en niet met verkoopspraatjes.
Voor deze tip kijk ik naar bol.com. Iedereen weet ondertussen dat de persoon die achter die Facebook pagina zit een serieuze opslag verdient.
Wie is hun doelgroep? Met 15 miljoen artikelen in 12 categorieën en 8 miljoen klanten is dat moeilijk te zeggen. Ze hebben een breed publiek met zeer brede interesses. Daarom zetten ze in op inhakers (voor de dummies: inspelen op topics die op dat moment hot zijn). Op dit moment komt Moederdag eraan (13 mei). Iedereen heeft een moeder, dus met zo’n inhaker bereiken ze een breed publiek (Antwerpenaren zijn de enigen die Moederdag op 15 augustus vieren, dus deze keer vallen zij helaas uit de boot!).
Bol snapt de boodschap: posts met grote relevantie in plaats van mekkeren over een hoofdtelefoon die nu aan 20% korting over de toonbank gaat.
Tip 2: spam die doelgroep niet, Facebook steekt er een stokje voor
Jawel, dat lees je goed. Facebook beschikt over een algoritme dat je straft als je te veel post en te irrelevant post. Here’s how it works:
In tegenstelling tot Twitter is Facebook geen chronologisch platform. De berichten die in de news feed van de talloze gebruikers verschijnen zijn gebaseerd op:
- Gedrag: Facebook onthoudt welk soorten content je overslaat en welke soorten niet. Kijk je niet naar foto’s en wel naar video’s? Dan krijg je op termijn minder foto’s en meer video’s te zien.
- Formaat: video’s krijgen meer belangstelling van Facebook. En dan heb ik het voornamelijk over live-video’s en video’s die effectief vaak bekeken worden. Cisco schat zelfs dat tegen 2020 82% van alle online consumentenverkeer uit video zal bestaan.
- Engagement: Hoe meer volgers je post liken en erop reageren, hoe hoger je in iemand zijn news feed terecht zal komen. Ook wanneer je een post via Facebook Messenger doorstuurt, registreert Facebook dit. Dus alle beetjes engagement tellen. Dit kan zoiets simpels zijn als ‘like en deel’. Maar uit het verleden en van virale campagnes weten we dat creativiteit altijd als winnaar uit de strijd komt. Mijn eerste post in mijn news feed? See for yourself!
Maar hoe vaak post je dan best een update? Wel… Volgens toonaangevend bedrijf Hubspot hangt dat af van het aantal volgers. Vanaf 10K volgers is 2 keer per dag de vuistregel. Heb je een kleinere fanbase, doe dit dan zeker niet. De click-through rate zakt tot met 50%! Voor die pagina’s is 1-5 keer per week een ideale frequentie.
Tip 3: wees geen ongeleid projectiel: maak een content kalender
Een content kalender is een onmisbaar gegeven als het aankomt op sociale media. Je volgers een keer per maand een magere update geven is geen gebruik maken van de kracht van sociale media. Hier zijn enkele tips voor een sterke content kalender.
- Opnieuw: wie is/zijn je doelgroep(en)? Je kunt dit bijvoorbeeld opsplitsen in 90% klanten en 10% potentiële werknemers. Zorg er dan ook voor dat de verhoudingen van de onderwerpen die je post ongeveer gelijk zijn aan die proporties.
- Denk na over welke evenementen/data allemaal belangrijk zijn voor die doelgroepen. Een uitverkoop? Een recept voor een Oreo-taart? Een video rond werken bij jou? Het moet gewoon aansluiten, anders verlies je relevantie en volgers.
- Zorg ervoor dat er geen al te grote gaten zijn in je kalender. Stel dat je in de eerste week drie posts de wereld instuurt, dan twee weken niets en dan terug wel. Je tracht via sociale media brand awareness op te bouwen, klanten of prospecten te veranderen in fans en promotors. Consistentie is de boodschap om dit snel en efficiënt te bereiken.
- Verdeel de taken tijdig. Moet een creatieveling een foto bewerken of een video monteren? Kom er dan niet de dag zelf mee af. Een voordeel van een content kalender is dat je taken kunt toewijzen lang voor hun deadline verstrijkt.
Voor je het weet, beschik je over een sterke content kalender.
Tip 4: geef geen geld uit aan slechte advertenties
Als je eenmaal wegwijs bent op Facebook en besluit om een advertentie in te stellen, then don’t blow it. Je geeft je zuurverdiende centjes uit aan die advertentie. Maak dan ook een advertentie die jou dat geld kan teruggeven. Je Facebook pagina loopt al een tijdje, je weet wat jouw volgers drijft en hoe je hen kan engageren. Kom dan niet af met iets totaal anders. Zorg ervoor dat de boodschap die de advertentie bevat ook effectief ervoor zorgt dat jouw doelstellingen behaald, zelfs overtroffen worden.
De beste raad is om niet te snel tevreden te zijn met wat je op je scherm ziet. Alles kan beter. 1 advertentie die goed scoort is beter dan er 5 verschillende proberen voor 5 keer datzelfde budget. Desperados komt bijvoorbeeld uit voor de waardes waar het merk voor staat: het leven is een groot feest.
Klaar voor Facebook?
Een goede Facebook-strategie is meer dan enkele korte tips. Het gaat om consistentie, relevantie en vooral veel liefde voor wat je doet. Deze tips zijn niet absoluut, het zijn richtlijnen die je kunt verwerken in je strategie om er beter van te worden. Wie weet is de volgende Facebook-post die viraal gaat er wel eentje van jou! Succes!
Bronnen:
https://blog.hubspot.com/marketing/how-frequently-should-i-publish-on-social-media
https://blog.hubspot.com/marketing/facebook-organic-reach-declining
https://optinmonster.com/video-marketing-statistics-what-you-must-know/
https://blog.hootsuite.com/how-to-create-a-social-media-content-calendar/