Hypes, Collabs & Customs

Written By Robin Krekels

Tegenwoordig zie ik in de modewereld een vreemd fenomeen dat de laatste jaren zeer populair is geworden waarbij merken/designers met elkaar collaboreren, om zo exclusieve stukken om de markt te brengen. Enkele voorbeelden die ik al ben tegengekomen in mijn omgeving:

  • Alexander Wang X Adidas
  • Balmain X h&m
  • Raf Simons X Adidas
  • Rick Owens X Adidas
  • Supreme X Louis Vuitton
  • Supreme X Champion
  • Off White X Moncler

Zo zijn er verschillende soorten “collabs”. Je hebt eerst en vooral de collabs tussen twee merken: Meestal gaat het om een streetwear merk dat samenwerkt met een “high fashion” merk, zoals bijvoorbeeld Supreme en Louis Vuitton.

Er bestaan ook collabs tussen een bepaalde bekende designer (of beroemdheid) en een merk. Hierdoor worden er exclusieve stukken uitgebracht binnen het merk, omdat deze in samenwerking gemaakt zijn met een bekende modeontwerper. Zie bijvoorbeeld Raf Simons met Adidas.

Ik denk persoonlijk dat de samenwerkingen van Supreme met de andere high fashion merken onder de jeugd wel de bekendste zijn van deze tijd. Deze collabs worden vaak tegen een relatief lage retail-prijs op de markt gebracht, zodat het “betaalbaar” is. Doordat deze stukken zeer schaars zijn, stijgt de waarde vanaf je het stuk hebt gekocht. Zo hebben deze stukken bijvoorbeeld een retailprijs van €600 per trui (zie Supreme x LV), en kan je deze trui gemakkelijk doorverkopen online met een resalewaarde van enkele duizenden euro’s.

 

Zo heeft mijn broer in Londen enkele stukken kunnen kopen van Supreme x Champion, die hij later heeft doorverkocht en waarop hij dus enkele honderden euro’s winst heeft gemaakt.

Ook Kanye West heeft in samenwerking met Adidas zijn YEEZY kledinglijn gemaakt, waarvan de hype rond de schoenen sterk te vergelijken valt met de hypes rond Supreme. Zelf heb ik bijna alle YEEZY’s gehad, en ik heb ze allemaal met winst kunnen doorverkopen.

 

Hier vertoont zich weer hetzelfde fenomeen. Iets is schaars, exclusief en moeilijk om eraan te geraken. Maar het is wel betaalbaar, kan doorverkocht worden voor meer geld, en er is duidelijk sprake van celebrity endorsement. Resultaat: Iedereen wilt die schoenen omdat het een gevoel van waarde en exclusiviteit geeft.

 

Er bestaat ook zoiets als customizing, dat anno 2018 zeer populair is. Dit zijn particulieren of ontwerpers die van kledingstukken iets nieuws maken, met een persoonlijke touch. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die stoffen van een oude Louis Vuitton zak op een broek naaien, of die cartoons tekenen op witte Nike-schoenen. Zo heeft een vriend van mij zelf al enkele mooie creaties gemaakt. Op de onderstaande foto links zie je dat hij op witte Nike schoenen een cartoon heeft getekend. Rechts kan je zien dat hij heeft geschilderd op een Louis Vuitton zak en oranje Hermes schoenen.

     

Ik probeer mezelf wat de distantiëren van die hypes, omdat het voor mij een beetje aanvoelt als een tijdelijke luchtbel. Als ik geld uitgeef aan kleren doe ik het liever aan individuele merken die tijdloos zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld enkele stukken van McQueen, Giuseppe Zanotti, Louis Vuitton, CDG, Balmain etc. die altijd “mooi” zullen blijven, zonder dat er een hype rond moet zijn.