Vandaag was ik op de Inbound Marketing Day 2015. Georganiseerd door Dallas, Oracle en
ONE-Agency. Maar misschien stel je jezelf nu wel de volgende vraag: Inbound Marketing, wat is dat nu eigenlijk? Goed nieuws! Ik zal het je namelijk uitleggen.
Als je Google doorzoekt op de term “Inbound Marketing” dan krijg je 9.150.000 resultaten in 0,56 seconden. Ik durf te stellen dat zeker 9.000.000 van die resultaten bijna identiek hetzelfde zeggen. Ik zou mezelf echter niet zijn als ik het niet anders zou aanpakken.
Meet Eddy en Dennis. Eddy is een echte oldschool macho, gebaseerd op Snelle Eddy. Dennis daarentegen is de perfecte echtgenoot, gebaseerd op iemand anders.
Als Eddy een vrouw probeert te versieren heeft hij maar één doel voor ogen. Als hij iemand op het oog heeft dan gaat hij er ook echt voor. Er bestaat geen enkele versiertruc die hij niet kent. Elke avond heeft Eddy touche. Hij komt aan in zijn blitse Opel Manta, showt zijn fitness strak lichaam, en heeft vervolgens de vrouwen voor het kiezen. Ideaal toch?
Misschien niet. Deze vrouwen vallen inderdaad voor Eddy, tot er een andere macho arriveert. Eentje met een nog blitsere wagen, of nog een strakker lichaam. Of erger! Misschien beseffen de vrouwen wel dat Eddy eigenlijk geen inhoud heeft, en zijn ze al snel op hem uitgekeken.
Dennis pakt het anders aan. Om te beginnen kijkt hij eerst eens rond tot hij een vrouw vindt die bij hem past. Vervolgens leert hij haar wat beter kennen. Gelukkig heeft Dennis de nodige content, er is een wederzijdse interesse tussen deze vrouw en hem. Ze gaan een lange relatie aan. Andere mannen bieden zich ook aan Dennis zijn vrouw aan. Mannen zoals die dekselse Eddy! De vrouw beseft echter dat Dennis haar veel meer te bieden heeft. Arme Eddy druipt af en jaagt direct op zijn volgende prooi. Na een paar jaar trouwt deze vrouw zelfs met Dennis. Hoera! Maar dat wil niet zeggen dat Dennis nu gewoon in zijn luie zetel kan blijven zitten en TV kijken. Zeker niet, want aan een huwelijk moet je blijven werken. Enkel zo houdt Dennis zijn relatie staande.
Hopelijk snapt u mijn metafoor nu al. Eddy is traditionele marketing, Dennis is Inbound Marketing.
Inbound Marketing: Marketing die vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant in plaats van hem te onderbreken tijdens zijn bezigheden.
Elke gelijkenis met bestaande personen of namen van personen berust op louter toeval.