Tegenwoordig horen en zien we het overal verschijnen: “Online Marketing is hot”. Een trend waar vele studenten vandaag de dag op inspelen, waaronder ikzelf. Niet enkel zijn Sociale Media en E-commerce “booming”, de mogelijkheden met Online Marketing zijn eindeloos. Maar hoe ziet de toekomst als een Online Marketeer eruit? Voormalige KdG student Kevin Boodts heb ik hierover aangesproken en geeft over dit bijzonder interessant onderwerp zijn mening.
Hoe het allemaal is begonnen
De interesse en passie voor Online Marketing is bij Kevin Boodts begonnen tijdens zijn studies Marketing aan Karel de Grote Hogeschool. Hier begon hij opdrachten uit te voeren voor lokale ondernemers, wat de start was van een zeer groot leerproces.
“Ik was toen nog volop aan het oriënteren wat ik nu eigenlijk zou gaan doen in het leven, zoals iedereen op die leeftijd lijkt me. De vakken Online Marketing van Lieven De Vroey en Dieter Vertessen prikkelden vooral de mogelijkheden die online marketing kan bieden aan zowel profit al non-profit organisaties. Dat laatste zorgde ervoor dat ik me meer ben gaan verdiepen in het vak (ja, buiten de vakken en studiemateriaal om) en praktisch door samen te werken met lokale ondernemers en organisaties. Verder organiseerden we met Stichting Marketing (STIMA) een aantal seminaries over het onderwerp en bezochten we het jaarlijkse Stichting Marketing congres in Gent, deze waren eye openers. Mij drijft vooral het samenwerken en het helpen realiseren van de (zakelijke) dromen van mensen, dat kan tegenwoordig “makkelijk” via Online Marketing.”
Soms moet je springen
Het dilemma waar veel laatstejaarsstudenten mee zitten is de keuze tussen verder studeren of werken. Ik vroeg aan Kevin hoe het bij hem zat:
“Ik zat na het afstuderen aan Karel de Grote Hogeschool nog op een intellectuele honger en was er ook van overtuigd dat ik me breder wou gaan opleiden dan enkel in Marketing. Dat is een heel goede keuze geweest, de Master Handelswetenschappen heeft me een veel breder beeld gegeven van de ondernemingswereld. Ik leerde er van mensen met veel ervaring in de praktijk – net als bij Karel de Grote Hogeschool – en kon dus veel best-practices leren. Momenteel werk ik in een kleine onderneming waar die zeker van pas komen.”
Met twee diploma’s op zak, wat was na het afstuderen jouw grootste uitdaging?
“Kiezen! Na zo’n master zijn de mogelijkheden voor werk heel divers, je kan overal terecht. Voor een kleine onderneming werken sprak me toen aan, vond een startend bedrijfje en maakte de sprong – soms moet je springen.”
Naast kiezen, is het als net afgestudeerde ook vaak een uitdaging om de ideale eerste job te vinden. Kevin Boodts gaf me één tip: “wees pro-actief“. Hij maakte me duidelijk dat je je ogen en oren moet openhouden en dat jezelf voorstellen aan bedrijven al veel kan doen.
Een werkdag als Online Marketeer
Afgestudeerd en je eerste job bij een Online Marketing bureau, hoe verloopt dat en hoe zien jouw werkdagen eruit?
“De specialiteit van Sherlock SEO Agency zit hem in SEO (duh) en SEA, daar zijn we gespecialiseerd in en willen we verder in groeien. Ik hou me vooral bezig met SEA en online advertentiecampagnes, dat gaat van strategie over project en accountmanagement, praktische opbouw en optimalisatie van SEA campagnes tot rapportering. Ik loop dus het hele proces door en dat is fijn om doen. Daarnaast help ik strategisch en operationeel het bedrijf uit te bouwen samen met mijn collega’s. Een werkdag varieert vaak: interne en externe meetings met klanten en collega’s, campagnes onderhouden, opstellen en strategisch bedenken, enzovoort. Heel divers dus!”
Wat zijn de sterkste pro & contra binnenin de job als Online Marketeer?
“De sterkste pro vind ik de veelzijdigheid en variëteit aan klanten. Verschillende sectoren en bedrijfsgroottes zorgen voor andere online strategieën. Dat zorgt voor de nodige uitdagingen en daar leer je veel uit. Grootste contra is vaak de terughoudendheid van klanten als het gaat om online, het is dan onze taak om klanten stapsgewijs op te leiden en te begeleiden in hun online groei.”
Kevin Boodts werkt ondertussen al een anderhalf jaar bij Sherlock SEO Agency. Een agentschap waar zijn taken zeer gevarieerd zijn en soms zelf “vier in één”. Aangezien Sherlock SEO Agency vooral gespecialiseerd is in SEO/SEA was ik benieuwd naar de Online trends voor het komende jaar 2017:
“Daarvoor lees je best even het trendrapport van Wijs, een zeer goede leidraad voor de digitale toekomst. Durven verwijzen naar mensen die meer weten dan jou is ook een kunst hé ;).”
Drie gouden tips
Wat zijn jouw drie tips voor studenten die naar een carrière als (Online) Marketeer streven?
- Zorg ervoor dat je met mensen kan omgaan.
“Het klinkt misschien vreemd maar people skills zijn in iedere job zeer belangrijk. Let vooral op bij de vakken persoonlijkheidsontwikkeling (MBTI) en begrijp hoe jij en anderen reageren in (stressvolle) situaties, mensenkennis dus. Dit helpt je niet alleen in je persoonlijke relaties maar zeker ook in professionele. Je werkt tenslotte altijd voor en samen met mensen, goed kunnen communiceren is dus voor goede vakkennis dé belangrijkste skill.” - Help als student lokale ondernemers of organisaties.
“Hiermee leer je heel veel bij en heb je ook nog mooie referenties voor je toekomstige sollicitaties. Praktijkervaring doet veel.” - Baseer beslissingen op onderbouwde theorieën.
“Bestudeer de gesettelde theorieën, Porter, Mintzberg, leer een goede SWOT-analyse en kosten/baten analyse te maken. Ze zijn allemaal basic, maar o zo belangrijk om goede onderbouwde beslissingen te maken.”
“Ga je specifiek voor een SEO/SEA job? Kijk eens bij Google partners en leg de Google Adwords en Analytics examens af. Voor SEO bestudeer je de basics hier.”
Go for it
Tot slot, waarom zouden studenten voor Online Marketing moeten kiezen?
“Online is er in België nog veel werk aan de winkel, de mogelijkheden zijn eindeloos en bedrijven zijn steeds op zoek naar goede begeleiding voor de toekomst. Go for it!”