Hey TSOM-lezers! Ik hoop dat jullie de afgelopen maanden hebben kunnen genieten van de interessante blogartikels en interviews met KdG-alumni. Het is de ideale manier om reeds afgestudeerde marketingstudenten uit te vragen over wat hun ervaringen waren na het buitenstappen van hun vertrouwde campus.
Voor de maand maart hebben ik een ‘knaller van formaat’ voor jullie klaar staan. En een knaller dat mag je in dit geval letterlijk nemen. Meet Stigo Vermeiren, KdG-alumnus, online marketing expert en mede-oprichter van Confettimaker. Ik leerde Stigo enkele maanden geleden kennen tijdens het vak Online Marketing Project waar hij en 2 andere alumni waren uitgenodigd als gastsprekers. Ik moet toegeven dat van de 3 alumni die dag aanwezig, hij mij het meest is bijgebleven. Misschien had dat te maken met het feit dat hij een confettikoker afschoot 20 cm voor mijn gezicht. Bam! Die zat 😉 Ik vuurde dan ook met plezier enkele vragen op hem af …
Docent als mentor
Is een goede docent ook een goede coach? Absoluut. Op KdG komen de meeste docenten uit de business. Ze hebben een schat aan informatie die ze graag met jullie delen. Durf dus na de les eens op je leerkracht af te stappen. Zelf had ik dat vaker willen doen, dat besef ik nu pas.
Velen van jullie hebben waarschijnlijk al plannen voor na je opleiding Marketing: starten bij een marketingbureau of gewoon zelf iets opstarten. Sowieso heb je nog superveel vragen. Ga na de les eens praten met je leerkracht. Vraag wat ‘tips and tricks’. Welke bedrijven zijn een aanrader om eventueel te starten? Is het interessant om nog te gaan verder studeren? Die interesse en goesting om te ondernemen, dat zien leerkrachten graag! Je maakt direct een goede indruk en laat zien dat je actief bezig bent met jouw toekomst als marketeer.
Ga op zoek naar jezelf
Een vak dat ik zeker een aanrader vind? Training Persoonlijkheidsontwikkeling! Het klinkt stom maar ik heb hier veel uit geleerd. Ken jezelf! Wie ben ik, hoe zit mijn persoonlijkheid in elkaar? Ik was hier zelf van onder de indruk. Hoe reageer je onder stress? Ben je een leider of een volger? Door mezelf te leren kennen heb ik geleerd hoe ik bepaalde situaties het best moet aanpakken.
“Ga aan de slag
met al je zotte ideeën!”
Learn to fail
Neem risico’s. Durf te falen. Zelf hou ik ervan om te experimenteren! Akkoord, je hebt geen flauw idee van wat de uitkomst zal zijn, maar daar hou ik wel van. Heb je een idee in je hoofd? Probeer het gewoon! Mislukt het, zie dat dan zeker niet als iets negatiefs. Maak enkele aanpassingen en probeer het gewoon opnieuw. Het belangrijkste is dat je leert uit wat er misloopt en dat meepakt naar de volgende poging. Ondernemen is een proces van trial and error. Dus ga aan de slag met die zotte ideeën! Werk een paar concepten uit, test ze, bekijk het resultaat en herbegin. Dat is ondernemen!
3 gouden tips van Stigo:
- Ga voor meer interactie met je docenten en experten
- Durf vragen te stellen
- Durf te falen
Om te eindigen gaf ik Stigo een reeks woorden. Een soort spelletje om het interview af te sluiten: je krijgt van mij 5 woorden en ik wil dat je me 1 woord als antwoord geeft. Zo spontaan mogelijk. Klaar? Here we go!
Marketing : “Online”
Online: “Sales”
Kater: “Red & Blue”
KdG: “Memories”
Wat ik onthoud uit dit fantastische interview met deze topkerel is: ‘Durf meer in gesprek te gaan met je docenten (maar best niet na een avondje in de Red&Blue 😉
Meer weten over deze knaller? Check Stigo Vermeiren op Linkedin.