Help. Hier sta ik dan op mijn eentje. In de auto heb ik nog snel mijn sneakers verwisseld met botjes om tenminste de indruk te wekken dat ik weet wat ik doe. Ik ontdek al snel dat jarenlange werkervaring niet te faken valt, zelfs niet met mijn mooiste botjes.
Eerste hulp bij netwerken
The Knowledge Night georganiseerd door het digital agency Hybrid is mijn allereerste marketingevenement . Wist je dat kinderen van 6 jaar oud al beginnen met programmeren? En wist je al dat er in de toekomst enkel nog zelfrijdende elektrische auto’s zullen zijn die naar je toekomen wanneer je maar wil? Wel, zo’n dingen kom je dus te weten in het halfuur voor de presentaties. Ik probeer vooral niet te laten zien dat ik mezelf op mijn 6 jaar oud al heel flink vond omdat ik mijn eigen naam kon schrijven. Ik probeer nog harder om niet luidop te denken: heb ik dan echt voor niets mijn praktisch rijexamen 3 keer afgelegd?
The real deal
Na dat halfuurtje socializen was het tijd voor the real deal: de presentaties. Twee drijvende krachten binnen het team van Hybrid – Diego Llera en Alexander Lazarev – beten de spits af door ons 10 ultieme verbeterpunten voor een hoger online rendement mee te geven.
Take-aways
- Alles begint met het vastleggen van doelstellingen, op basis daarvan bepaal je key performance indicators. Richt je hierbij vooral op het verhogen van je conversie!
- Meten is weten. Track dus alles wat je doet en laat je niet verleiden door vanity metrics! Je hebt een zekere technische kennis nodig om de gegevens die je verzamelt ook te interpreteren.
- It’s all about conversion. Veel bedrijven leggen de focus op awareness en dus niet op conversie. Geen vreemde fout van bedrijven. Tijdens het marketingproject in het tweede jaar werkten we bijna allemaal op awareness en veel minder op conversie. Het leuke aan zo’n avond als de deze is dat je door een nieuw paar ogen leert kijken. Door de focus te leggen op conversie bouw je ook awareness op, twee vliegen in één klap. En dat met het budget voor die ene vlieg, knap toch?
- Probeer zo specifiek mogelijk te adverteren, stap weg van algemene zoekwoorden en specifieer op basis van je aanbod. Hiermee bereik je minder mensen, maar wel de relevantste mensen voor je bedrijf.
De gouden raad van tante Kaat Arianne
Om af te sluiten nog een gouden raad van tante Arianne: laat je niet intimideren door de ervaring van de mensen op een marketingevenement, in tegendeel! Heb je de kans om naar zo’n evenement te gaan? Doen. Hoe had ik anders kunnen weten dat ik later geen doodsangsten moet doorstaan terwijl ik mijn kinderen leer rijden? It’s worth it, believe me.