Köttbullar of Balenciaga

Written By The School of Marketing

IKEA, bekend van de overheerlijke Köttbullar. We spreken hier over ’s werelds bekendste Zweedse meubelretailer. We kunnen er al eens verdwaald geraken, maar wat we zeker niet uit het oog verliezen in deze gigantische winkel zijn de Frakta zakken. U kent ze hoogstwaarschijnlijk wel. De blauwe zakken die iedereen gebruikt voor de vuile was in op te bergen.

Wat velen onder jullie wellicht niet zullen weten is dat deze Frakta zak de afgelopen weken voor veel “commotie” heeft gezorgd. Midden april bracht Balenciaga een nieuwe “tote bag” op de markt. Het duurde maar even vooraleer heel de wereld de gelijkenissen tussen de zak van IKEA en die van Balenciaga zagen. 0,99 of 2000 euro, een groot verschil niet? Beslist u zelf maar.

IKEA ontving het nieuwe ontwerp van het Spaans modehuis met open armen en met een sarcastische advertentie probeerden de Zweden een eind aan deze commotie te brengen. Maar dan kent u het internet nog niet. De komende weken kon je op ieder online platform de meest creatieve ontwerpen van de Frakta zak bewonderen. Van mondmaskers tot een omgetoverd paar Yeezys. U kunt het niet gek genoeg bedenken of de “Instagrammers” hebben het een laagje IKEA gegeven.

Zo ziet u maar dat de modewereld zelfs van het flauwste mopje een grote trend kan maken. Dat noemt men “Fashion”.