Recent verdiepte ik me in LinkedIn Advertising, een in mijn ogen zwaar onderschat sociaal medium voor B2C, maar vooral B2B bedrijven. Het is dé manier om zakelijke communicatie te promoten en een onmisbare skill voor een moderne marketeer. Hier leer je snel hoe je juist kunt adverteren op LinkedIn. (Let wel op: je kunt enkel adverteren als je beheerder van een bedrijfspagina bent!)
De LinkedIn Drievuldigheid
Je campagne aanmaken begint met een simpele, maar belangrijke keuze. Welke soort advertentie wil je online plaatsen? Je hebt 3 opties:
- Sponsored content: dit zijn berichten die gewoon in je LinkedIn feed verschijnen en dus een heel zichtbare rol op zich nemen. Deze vorm van adverteren is vooral geschikt om awareness te verhogen, leads te genereren en om relaties te onderhouden en op te bouwen. Ook voor mobile users zijn dit bruikbare formats.
UPDATE: het is nu ook mogelijk om via sponsored content een video te promoten. Zelfde systeem, je kiest gewoon een video in plaats van een afbeelding. - Tekstadvertenties: in tegenstelling tot sponsored content, is dit enkel voor desktopgebruikers. Dit zijn advertenties die zich rechts van de newsfeed bevinden, en dus niet te zien zijn op een smartphone. Deze advertenties dienen vooral om bezoekers aan te trekken. Hierdoor betaal je enkel als er iemand op klikt. Daartegenover staat natuurlijk wel een zeer lage visibility. Ik kijk zelf bijna nooit naar dat stuk van het scherm. En aangezien surfers een website in een F-beweging scannen, weet je al meteen dat dit niet direct de meest aangewezen vorm van reclame maken is.
- Sponsored Inmail: dit is perfect voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers. LinkedIn maakt het mogelijk om zeer specifiek te targetten, waardoor je op een heel efficiënte manier kunt communiceren. Het is echter ook een vorm die gebruikt kan worden om gepersonaliseerde berichten te sturen om zo conversies te stimuleren.
Instellingen
Nu je hebt gekozen welk format je zult gebruiken, is het tijd om de campagne een naam en een doel te geven. Dit is redelijk beperkt. Je moet namelijk enkel bij sponsored content een doel aanduiden. Ook hier zijn er drie keuzes:
- Stuur mensen door naar uw site of content
- Verzamel leads
- Zorg dat uw video’s vaker bekeken worden
Redelijk basic weliswaar. Maar wel 3 belangrijke als het om een zakelijke context gaat. Eens je een doel gekozen hebt, kies je de post die je wilt promoten. Nu is het tijd om je doelgroep te formuleren.
Wie oh wie: segmentatie
In dit stuk zit de kracht van LinkedIn. Als je een profiel aanmaakt op LinkedIn, moet je wel wat info invullen. Job, sector, plaats, geslacht, leeftijd, vaardigheden,… Stuk voor stuk segmentatiecriteria die bedrijven kunnen targetten. En hier komt dan het grote voordeel ten opzichte van Facebook bijvoorbeeld.
Stel dat je een doelgroep formuleert op Facebook, dan krijg je een ruwe schatting van hoeveel mensen je zult bereiken (bv. 3.000 – 7.500). Daar weet je natuurlijk niet veel mee. LinkedIn is veel nauwkeuriger. Stel je zoekt een boekhouder (M/V) uit Antwerpen die toch wel zeker 5 jaar ervaring heeft. Je vult gewoonweg alle parameters in en voor je het weet geeft LinkedIn je een getal dat zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komt. Boem, pats: 800 treffers. Hieronder zie je een overzicht van alle segmentatiecriteria die LinkedIn voorzien heeft.
Budget en plaatsing
LinkedIn zou LinkedIn niet zijn als ze dit gratis deden. Tijd om je budget in te stellen. Een groot verschil met B2C sociale media is de gemiddelde CPC. B2C-advertenties promoten vaak relatief goedkope producten waar een consument er niet al te veel tegelijk van koopt. Het B2C-bedrijf krijgt dus geen al te grote return. De B2B-markt staat echter gekend om de gigantische budgetten die er in omloop zijn. Elke aankoop is zoveel groter dan die van een particuliere klant. Het spreekt dan ook voor zich dat er een grotere concurrentie is wat LinkedIn Advertising betreft. Waar je op Twitter misschien € 1 per klik voorziet, zit je op LinkedIn aan € 4 of € 5 per klik. Gelukkig geeft LinkedIn wel een indicatie van wat vergelijkbare concurrenten gemiddeld per klik bieden. Zo tast je niet volledig in het duister.
Maar voor de rest is dit deel van de advertentie heel gelijkaardig aan andere sociale media. Stel een dagbudget, een CPC en een eventuele start- en einddatum in en je kunt vertrekken. Al wat nog rest is je betaalgegevens ingeven en je kunt eraan beginnen!
Fun Facts: tips & tricks
Nu je op 5 minuten ongeveer een beeld hebt gekregen van hoe LinkedIn advertising werkt, is het tijd voor wat fun facts, onderzocht door LinkedIn zelf.
-
-
- Al jouw werknemers samen hebben een netwerk dat gemiddeld 10 keer zo groot is als dat van het bedrijf. Aanzetten tot delen is de boodschap!
- Als je die werknemers zo ver krijgt om te delen, hebben die gedeelde berichten een CTR die 2x hoger ligt.
- Een statistiek in je post (zoals de titel van dit artikel) leidt tot een CTR van +37% en 163% meer contacten
- Als je sponsored content en Inmail combineert, openen 25% meer mensen de Inmail en is er een CTR van +95%
- Probeer je post onder de 150 karakters te houden. Dan is er tot 18% meer engagement!
- Topredenen om iets te openen zijn: educatief (62%), relevantie (61%), trends (48%), inspirerend (40%), vaardigheidsontwikkeling (38%)
- Toponderwerpen zijn: trends/nieuws in de sector (89%), tips (86%), jobs & vaardigheden (79%)
- Infographics (76%), B2B nieuwssites (65%) en podcasts (64%) zijn de formats waar het meeste surfers zich door laat beïnvloeden
- 66%-71% van aankoopverantwoordelijken lezen blogposts als ze interesse hebben in een product
- 49% bekijkt videootjes tijdens hun customer journey
-
Genoeg tips dus om nu je eigen perfecte LinkedIn Ad te creëren. Succes!