Voor velen is LinkedIn een medium dat enkel en alleen wordt gebruikt als online CV en voor anderen is het zelfs nog volledig onbekend terrein. En ja hoor, ook ik bevond mezelf in die laatste groep. Wat veel studenten echter niet weten is dat LinkedIn een bruisende bron is van mogelijkheden, kansen en ongeopende deuren.
Hoe, wat en waarom? Dat kwam Harmen Stevens ons onlangs vertellen tijdens zijn LinkedIn workshop op KdG. Behalve netwerkspecialist en key accountmanager, is Harmen naar eigen zeggen een “chess-a-holic”, heeft hij vier katten en houdt hij van koken.
Personal branding
Hij laat er geen gras over groeien en drukt ons meteen met de neus op de feiten: wat maakt ons uniek? Het antwoord op deze vraag is soms moeilijker te vinden dan je denkt, maar wanneer je jouw unique selling proposition hebt gevonden, weet je ook hoe je jezelf moet verkopen naar toekomstige werkgevers toe. Jouw profiel op LinkedIn is voornamelijk een personal branding tool en enkel als je het op die manier gebruikt kan het ook écht iets opbrengen.
LinkedIn gebruiken als CV en passief uithangbord? Vergeet het! Het potentieel van LinkedIn ligt in de communicatie tussen jou en je netwerk. Want marketing is communicatie, toch?
Top of mind
Dit, bij sommigen in de vergetelheid geraakte, sociale netwerk is eerst en vooral een proactieve tool waarmee je Top of Mind kan worden bij de personen die voor jou het meest interessant zijn: potentiële werkgevers.
Harmen toont dit aan door een foto met een inspirationele quote op zijn ‘wall’ te posten met vermelding van #TGIF. Thank God it’s Friday. Als je dit regelmatig doet maak je dus meer kans om te blijven hangen bij je doelpubliek. Op de terechte vraag of dit niet als irritant wordt ervaren, antwoordde Harmen opgetogen;
“Neen, absoluut niet! Het is net leuk. Op die manier versterk je elkaars visibiliteit naar elkaar toe. Het is echter wel vanzelfsprekend dat je de toon waarmee je communiceert aanpast. De toon die je gebruikt op LinkedIn zal nooit hetzelfde zijn als die op Facebook.”
Networking attitude
Belangrijk om te weten is dat je een concreet doel moet hebben. Wanneer je op zoek bent naar een toffe stageplek, bijvoorbeeld, kan je mensen in jouw netwerk vragen om je voor te stellen aan interessante personen. Zij kunnen dan op hun beurt met jou een gesprek aangaan en dit kan het begin zijn van een interessante en leuke stage. De kracht van LinkedIn zit dan ook in de zogenaamde “tweede graad”.
De mensen die jij kent, kennen op hun beurt mensen die voor jou wel eens zeer interessant zouden kunnen zijn. Het principe van geven en ontvangen is de algemene “networking attitude” en de “know, like & trust factor” bepaalt dat congruentie in je profiel enorm belangrijk is. Mensen gunnen kansen aan degenen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen.
De tips van Harmen op een rijtje:
1. Verkoop jezelf
2. Gebruik LinkedIn als een personal branding tool
3. Zorg voor een top of mind positie bij je volgers
4. Pas je communicatie aan
5. Weet wat je wil
Mijn tips?
1. Neem geen voorbeeld aan mijn LinkedIn profiel. Daar is namelijk nog wat werk aan.
2. Aarzel zeker niet om connecties te maken met docenten, gastsprekers, werkgevers en medestudenten.
3. Vergeet niet: networking = fun