Wat als stagiairs aan het hoofd zouden staan van een marketingbureau—in plaats van alle lastige klusjes uit te voeren in de schaduw?
Dat is hoe ze het aanpakken bij het hippe marketingbureau 20Something.
Steffen Vander Mynsbrugge (CEO) & Benoit Vancauwenberghe (Creative Director) gaven op Eurobest een gepassioneerde toespraak over hoe zij de creatieve wereld willen veranderen.
Volgens hen is het één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van creatieve bureaus die mee willen gaan met hun tijd. Zij die erin slagen om de meeste jonge creatievelingen met potentieel aan te trekken, zullen het meest succesvol worden.
Trouwens, binnen 5 jaar zal de arbeidsmarkt voor 50% worden ingenomen door millennials. Marketingbureaus zullen wel rekening moeten houden met de jongste generatie—als ze potentiele creatievelingen in hun team willen.
Millennials verschillen op meerdere vlakken van de voorbije generaties:
- Ze geloven niet meer in 30 jaar hard zwoegen om uiteindelijk misschien een kans te krijgen om directeur te worden van een groot bedrijf. Nee, ze denken niet in termen van jaren: gemiddeld blijven ze 24 maanden lang bij een bureau om dan weer ergens anders te beginnen.
- Ze geloven niet meer in een scheiding van werk en privéleven. Nee, millennials zetten hun iPod op shuffle tijdens hun werk. Maar ze zullen ook een spontaan opgekomen ideetje whatsappen naar hun creative director terwijl ze met hun maten op café zitten. Facebook verbieden op het werk? Dat is vandaag de dag ‘not-done’.
- Ze geloven niet meer in werken voor een bedrijf. Nee, ze werken voor zichzelf.
Bij 20Something houden ze rekening met deze waarden en eisen van de millennials. Sterker nog, ze spelen er op in! De stagiairs hebben mee inspraak: zelfs bij belangrijke beslissingen wordt er rekening gehouden met hun stem. En elke vrijdag, om 12 uur, mag iedereen werken aan een persoonlijk project. Deze trend zie je ook bij andere populaire bedrijven zoals Google. Enkele van de beste producten van Google, zoals Gmail, zijn ontstaan uit een persoonlijk project.