Collaboraties tussen high-end brands en kledingketens is voor elke fashionlover een dream come true. Zo moet je voor een stuk geen hoge prijs betalen en kan je alsnog je kledingkast updaten met boordevolle nieuwe stuks.
Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de prijzen voor Maison Margiela -of in die tijd Maison Martin Margiela- enorm hoog liggen, waarvoor ik zelf helemaal het budget niet voor over heb. Dit is ook één van de redenen waarom collaboraties tussen ontwerpers en betaalbare kledingketens altijd enorm geapprecieerd worden door de meerderheid.
De kledingstukken
De stukken in deze collaboratie vond ik persoonlijk prachtig. Het waren stuks waarvan je duidelijk kon zien dat ze geassocieerd waren met Margiela. Dit komt doordat zij een zekere unieke stijl geven aan hun kleding, iets dat geen ander kan doen. Persoonlijk vind ik dat zij altijd zelf een trendsetters zijn en niet meteen de markt volgen. Ze zijn innovatief en introduceren een totaal nieuwe denkwijze op elke runway. Dit is één van de vele redenen waarom ik zo hard opkijk naar de creativiteit van Martin.
Ook al is deze collaboratie uit 2012, kan je deze hedendaags nog steeds dragen wanneer je ze juist combineert. Dit is natuurlijk een belangrijke zaak, vooral wanneer je een redelijk bedrag betaalt voor je kleding. Je kan dus altijd op de duurzaamheid, en deze in de zin van stijl, van Margiela rekenen. Ook vind ik het zelf belangrijk dat bepaalde stukken in de mannencollectie en de vrouwencollectie door beide, mannen en vrouwen, gedragen kunnen worden. Zo kan men altijd mixen & matchen, waardoor het allemaal nog leuker en uitdagender wordt natuurlijk!
Bron foto’s: Yeliz Unal
Win-winsituatie
Maar waarom zouden high-end brands eigenlijk beslissen om een collectie uit te brengen met een kledingketen? Ten eerste zorgt dit ervoor dat zij zich uitbreiden naar nieuwe doelgroepen. Kledingliefhebbers die misschien geen idee hadden wie Martin Margiela was, kunnen misschien geïnteresseerd geraken in wat hij doet en wie hij is. Ten tweede zorgt dit ook eigenlijk voor een groot deel van de winst voor de designers. Het klinkt misschien wel raar, maar voor minder bekende designers leveren deze samenwerkingen veel winst op die de hoge kosten van de haute couture of prêt-à-porter collecties kunnen financieren. Met andere woorden, zorgt een dergelijke samenwerking dus om de kosten te compenseren.
Ik dacht altijd zelf dat het een soort van cadeau was van de designers voor shoppers die hun kleren niet kunnen betalen. Tijdens de lessen van Fashionmarketing zijn wij hier dieper op ingegaan en het heeft mij verbaasd. Het is wel begrijpelijk dat designers dit willen doen. Ze willen hun eigen creaties kunnen ontwikkelen, en hiervoor moeten ze bepaalde dingen anders aanpakken om ze te kunnen uitvoeren. Het is uiteraard hun passie, en ik zou hier persoonlijk ook alles voor over kunnen hebben.
Waarom fashion?
Ik ben zelf enorm geïnteresseerd in mode, ook al wil ik later helemaal geen designer worden. Ik probeer up-to-date te zijn met elke fashion show en deze vooral bij de merken die ik zelf fantastisch vind, uiteraard Maison Margiela maar ook Balenciaga, Vetements, Gosha Rubchinskiy, Off-White, Raf Simons, JW Anderson, Haider Ackermann en Dries Van Noten. Als je mij dan vraagt waarom ik deze shows volg is mijn antwoord: ik haal er creativiteit uit. Uit de kleding, de sfeer van de fashion show, de locatie, de muziek op de achtergrond en nog veel meer. Elke show heeft een bepaalde concept, soms kan het minimalistisch zijn en een ander keer totaal iets anders! Dit vind ik het tofste eraan. De manier waarop zij dit concept of gedachte kunnen omtoveren tot de realiteit en presenteren op de runway.