En de winnaar van de Markethon is …

Written By Lisa Lefever

25 oktober 2018. De dag (en nacht) dat onze eerstejaarsstudenten marketing dé briefing van hun leven kregen: “Bedenk een product / dienst waarmee je een probleem uit de wereld helpt.” 

Na twee inspirerende presentaties van Tom Palmaerts (Trendwolves) en Gunter Van Lany (TBWA) trokken onze studenten de straat OP en het Kavka-lokaal IN om te brainstormen. Het resultaat? Fantastische ideeën die de volgende ochtend met verve werden uitgelegd aan de jury. Die was streng, maar rechtvaardig en koos de volgende winnaar, runner-up en eervolle vermeldingen.

De winnaars: Try before you buy

De woning van je dromen vinden? Dat doe je niet alleen op basis van een zoekertje. Dankzij ‘Try before you buy’ kan je de kamer, het appartement of het huis waar je een oogje op hebt eerst testen door er één of meerdere dagen te verblijven. Extra focus: de studenten willen leegstaande woningen opknappen om verkrotting tegen te gaan.

Created by Margaux Swinnen, Jo Vankerckhoven, Jonas Van Raemdonck,  Sander Vercauteren en Marianne Voet.

De runner-up: MaalTijd

Dé app tegen voedselverspilling. Hoe werkt het? Scan de producten van je kasticket met de app. Die laat je tijdig weten wanneer je producten vervallen, zodat je deze ingrediënten in je lievelingsgerecht kan draaien in plaats van ze in de vuilnisbak in te kieperen.

Created by Indra Jaspers, Milan Staes, Elise Van Espen, Ben Van Springel, Thalya Veraart en Lara Villarin.

De eervolle vermeldingen

  • PowerUp: een gigantische powerbank in de koffer van je auto waarmee je zelf het nakende stroomtekort kan wegwerken. Hoe langer je onderweg bent, hoe beter want tijdens het rijden laadt de giga-batterij op.
  • QuickPick: bespaar tijd én geld dankzij deze app die scant wat je in de koelkast hebt staan. Is je favoriete yoghurt op? Dan zet QuickPick die automatsch op je boodschappenlijstje!
  • YRMD: Deze app scant je gemoed en biedt je vervolgens entertainment, beweging én food op maat in samenwerking met (mogelijke) partners zoals Spotify, Netflix en Albert Heijn. Zo weet de app vooraleer jij ‘t beseft dat deze stevige schijf al je stress doet verdwijnen als wintersneeuw voor de herfstzon.

Met dank aan alle marketingstudenten, lectoren, juryleden en sponsors. Jullie waren ook deze editie van de Markethon ge-wel-dig. En dan nu: nagenieten!