Dag beste lezer. Ik schrijf u vanuit Istanbul, de grens tussen Europa en Azië. Terwijl ik hier ben wil ik ook wat bijleren. Er zijn een aantal zaken die me hier opvallen, deze wil ik graag met jullie delen.
Om te beginnen de supermarkt. Als ik in het buitenland ben kan ik het nooit laten een supermarkt te bezoeken. Ik wil altijd kijken wat voor smaken chips ze daar hebben, of drankjes. In dit geval viel me iets op bij de drankjes. Bij ons is alles verdeeld in rekken. De rekken op ooghoogte zijn de belangrijkste. Deze worden dan ook voor de hoogste prijs verkocht aan de merken. Ook staan alle flessen bij elkaar. Vervolgens alle kleine flesjes van alle merken, en daarna alle blikjes. In Istanbul is dat anders. Hier is alles verdeeld op merk. Wat dus betekent dat alle flesjes, blikjes en grote flessen van een bepaald merk bij mekaar staan. Ik vraag me af wat de meetbare verschillen zijn tussen deze manier van display en de onze.
Iets anders dat me opvalt zijn de merken zelf. Voor elk bekend westers merk is er een Turkse tegenhanger. Dit is zo bij de drankjes, maar in principe in bijna elke productcategorie. Zo is er zelfs een Turkse smartphone, en zijn er plannen voor een Turkse wagen. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Coca-Cola: Cola Turka
- Sprite: Camlica
- Fanta: Yedigün
- iPhone 6: Casper VIA V10
Wanneer je hier rondloopt, dan zie je overal lichtgevende borden en flashy kleuren. Om eerlijk te zijn, het ziet er niet uit. De Turken zullen het niet graag horen, maar alles lijkt hier op een nachtwinkel. Dus mijn eerste conclusie was: ze lopen hier wat achter. In sommige gevallen is dat ook zo. Maar niet in alles. Overal waar je kijkt zie je mensen selfies nemen met hun smartphone. In de taxi? Selfie! Op een brug? Selfie! Koffie aan het drinken? Selfie! Ik word er gek van. Iemand vertelde me trouwens dat Instagram hier met voorsprong de meest populaire vorm van Social Media is. En dat klopt ook merkte ik, iedereen heeft het hier. Als toekomstig online Marketeer vind ik dat erg interessant. Daarom besloot ik wat research te verrichten.
Wat voor toestel gebruikt men om te surfen op het web?
Zoals je kan zien houden Belgen veel meer van “oldschool” computers dan de Turken. Daarom vind ik het des te vreemder dat de Turken voorlopen met zowel smartphones als wearable devices. Ik zie hier een grote kans liggen voor bedrijven. Nu heb ik nog een vraag. De Turken houden duidelijk van hun smartphones. Maar zouden ze daarom ook meer online aankopen dan de Belgen?
Wat voor toestel gebruikt men om online te shoppen?
Zoals u ziet kopen Turken sneller iets aan via hun smartphone. Op zich toch verwonderlijk, aangezien bijna evenveel procent van de Belgen een smartphone bezit.
Mijn conclusie, Turkije loopt op veel vlakken achter op België. Maar dat geldt niet voor het volk zelf. In tegendeel, zij lopen volgens mij zelfs voor op de Belgen. Op het gebied van alles wat online is weliswaar. Ik moet hier ook wel bij vermelden dat ik enkel over Istanbul praat, niet over gans Turkije. Toch denk ik dat er in Istanbul veel kansen liggen voor online bedrijven. Ik vraag me af wie ze gaat oprapen.