Het marketingpotentieel van VR, AR en MR

Foto van auteur
Written By Stefan Kerkhof

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur pulvinar ligula augue quis venenatis. 

Virtual, augmented en mixed reality. Ze zijn tegenwoordig overal te zien. Maar wat zijn de verschillen en de mogelijkheden van de drie? B.U.T. legde het uit aan mij op het ADM-event op 26 januari in Schelle.

Virtual reality augmented reality mixed reality B.U.T.

Het onderscheid

Laat ons alvast beginnen bij het onderscheid tussen de drie. Ik bespreek ze volgens oplopende vorm van virtualiteit.

Augmented reality is de simpelste van de drie. De term legt zichzelf dan ook bijna uit (= verhoogde realiteit). Want waar komt AR eigenlijk op neer? AR wilt zeggen dat de camera van een tablet/smartphone bij het zien van bepaalde markeringen virtuele dingen gaat toevoegen. Dit kan gaan van een QR-code tot een foto van een locatie. Met andere woorden: AR staat niet op zichzelf, het heeft hulpmiddelen nodig, zoals u in het volgende filmpje kunt zien.

Mixed reality daarentegen heeft geen hulpmiddelen nodig. Een met MR uitgerust apparaat kan op elke plek virtualiteit toevoegen. Dat is het enige verschil tussen AR en MR.

Virtual reality is de bekendste vorm van de drie. Zeker sinds Playstation een eigen VR-bril gelanceerd heeft. Wat houdt VR in? Je zet een bril op je hoofd en je bevindt je in een compleet andere realiteit. Zo stond ik zelf, dankzij Google Earth op de kathedraal in Antwerpen en wandelde ik door de straten van Firenze.

Huidige mogelijkheden

AR

Voor AR zijn er al wel wat mogelijkheden. Het meest bekende voorbeeld is uiteraard Pokémon Go. Een locatie dient als marker waar de Pokémon verschijnt op de camera. Er zijn niet meteen belangrijke speciale apparaten voor AR, omdat bijna alles via applicaties gaat. Waarom? Omdat een camera niet zomaar op een QR-code of marker reageert. Er moeten speciale protocollen voor aanwezig zijn, die de app in zich heeft zitten. Met andere woorden: met een app en een camera raak je al ver.

MR

De Microsoft Hololens is het topproduct voor mixed reality. Wat het doet ga ik u niet vertellen, ik laat het u zien!

https://www.youtube.com/watch?v=aThCr0PsyuA

VR

Virtual Reality is de strafste van de drie. Maar binnen deze vorm van alternatieve realiteiten vallen er ook onderscheiden te maken. Zo heb je enerzijds apparaten die meer als televisie dienen en waar interactie zeer beperkt is. Anderzijds zijn er de technologieën die zowel je positie als je handen volgen. Hierdoor kan je zowel rondwandelen in als interageren met de wereld.
Van die eerste reeks apparaten bespreek ik de Google Cardboard en de Samsung Gear.

Google Cardboard

De Google Cardboard heeft iedereen wel al eens gezien: een kartonnen plooimodel waar een smartphone ingeschoven kan worden. Zo kan je op de rit van een rollercoaster volgen of wegvluchten van zombies. De voor-en nadelen kunt u waarschijnlijk zelf invullen: zeer goedkoop en draagbaar, maar kwalitatief veruit de minste virtual reality-bril.

Samsung Gear

De Samsung Gear is de geavanceerde versie van de Google Cardboard. Je koopt hem kant en klaar. Daardoor is hij natuurlijk duurder, maar er passen alleen maar dure Samsung Galaxy’s in. Zo zit je al snel aan € 100 voor de bril en € 450 voor een Samsung Galaxy S6.

Oculus Rift en HTC Vive

Producten die je positie volgen, waardoor je kunt interageren met je omgeving, bestaan ook. Ze zijn uiteraard wel veel geavanceerder en duurder. De twee voornaamste zijn de Oculus Rift en de HTC Vive.
Beide producten zorgen voor een immersieve ervaring in de wereld. Je kunt (beperkt) rondwandelen en acties uitvoeren met behulp van twee controllers. Het enige echte verschil tussen de twee producten is het bereik. De HTC Vive laat je namelijk enkele stapjes vrijer dan de Oculus Rift.
Alle technologieën zitten nog in hun kinderschoenen. Ze zijn voorlopig dus nog redelijk beperkt. Hier en daar zijn er enkele knappe toepassingen, zoals de besproken hardware. Hier komt nog eens bij dat dit ingewikkelde technologische innovaties zijn, wat het prijskaartje verhoogt. Zo moet je voor de HTC Vive en Oculus Rift al een krachtige PC hebben. Hieronder vindt u een overzicht

Marketingtoepassingen van VR, AR en MR

Ook al zijn dit zeer recente innovaties die we de komende jaren nog niet volop zullen gebruiken, ze hebben potentieel. Marketingpotentieel. Hieronder zult u toepassingen vinden van de meest voor de hand liggende manieren waarop marketing deze technologieën kan gebruiken.

Productontwikkeling

Het productontwikkelingsproces zal in de toekomst veel veranderen dankzij VR en MR. Je kunt experimenteren met verschillende kleuren, materialen en functies voor nieuwe producten. Je kunt het product driedimensionaal uitvergroten. Zo kan heel het team rond het product lopen en het beoordelen in plaats van dat ze naar een computerschermpje of een schaalmodel moeten komen kijken.

Verkoop

De klant zal ook blij zijn wanneer hij bepaalde aanpassingen virtueel kan maken. Dit zijn allemaal dingen die hij online ook kan. Maar dat is in 2D. 3D geeft een echter gevoel en vergroot de customer experience. Ook reisbureaus zullen hier heel graag gebruik van maken. Wilt u op reis naar Parijs? Wandel even rond op een virtuele Champs d ’Elysees.

Customer service

Stel dat je met een kapotte wasmachine zit. Telefonisch of via Google zal je wel oplossingen krijgen, maar niemand kan jouw handelingen in het oog houden. Dankzij virtual reality kan er iemand over je schouder meekijken of je alles wel juist doet. De succesratio verhoogt, net zoals klantentevredenheid.

Training

Je kunt personeel beter opleiden door ze in levensechte situaties te droppen. Denk maar aan verkoopstraining bijvoorbeeld. Ook buiten de marketing zit hier enorm veel potentieel. EHBO-cursussen, flight simulators, rijschool,…

Advertising

De reclamewereld is zowat verplicht om alles wat hot is te gebruiken in de gekste reclamestunts. Ook VR, AR en MR ontsnappen hier niet aan. Het is slechts een kwestie van tijd voor bureaus als These Days, Mortierbrigade, Happiness,… een actie houden waar jij ondergedompeld wordt in een compleet nieuwe wereld. Zeker nu generatie Z (de generatie dat doet, niet kijkt) ouder wordt, zal dit steeds belangrijker worden. Benieuwd? Kijk dan zeker naar het filmpje!

Conclusie

De drie besproken vormen van alternatieve realiteiten hebben elks hun voor-en nadelen. De nadelen zijn er vooral aan te wijten dat het een recent product is. De voordelen kunnen alleen maar toenemen. Producten zoals de Microsoft Hololens en de HTC Vive zijn de toekomst voor zoveel zaken. Ik kan in elk geval niet wachten om te weten wat we er over tien jaar mee doen.