Dat goede marketing voor een bedrijf belangrijk is, moet ik je niet meer vertellen. En dat mond-tot-mondreclame dé way to go is, wist je waarschijnlijk ook al. Maar er is een verschil tussen goede marketing en uitstékende marketing.
In dit artikel las je al dat ik sinds corona grote fan ben van Marvel. Niet alleen van hun films, maar ook van hun marketing, storytelling en merchandise. Dus vanaf nu neem ik je mee op avontuur naar de (marketing) geheimen van Marvel. Deze keer neem ik je mee op ontdekking naar de kracht van hun fans.
Bij de release van een nieuwe film of serie hoort uiteraard promotie. De wereld moet weten dat je iets nieuws klaar hebt voor hen. Maar Marvel heeft een unieke manier van marketing. Ze maken de fans nog meer excited dan ze al waren voor hun komende films en series.
Comic Cons & Pro’s
Op een Comic-Con komen heel wat fans van verschillende series en films samen. Meestal in kostuum, want die dag verkleed jij je als je favoriete karakter. In Comic-Con termen is dit ook wel cosplay. Je gaat dus in cosplay, en voor een dag ben je eens iemand anders. Er zijn heel wat dingen voorzien. Zo zijn er tentoonstellingen, workshops en panels. Vroeger was dit enkel gericht op stripboeken. Maar nu behandelt een Comic-Con ook heel wat films, series, videogames, anime en webcomics. Ook tekenaars en cartoonisten krijgen hier een plekje. Zij verkopen hier ook hun werk. Je ontdekt er dus heel wat! En er zijn oneindig veel spullen van je favoriete (super)helden te koop.
Bovendien vinden er heel wat previews plaats van aankomende films. Zo maken ze de acteurs bekend en geven ze meer info over de film. De acteurs, schrijvers en regisseurs doen interviews en later mag je op de foto. Helaas is dit best prijzig. Maar als fan ontdek je hier echt alles. Je mag zelfs vragen stellen aan je favoriete acteurs! Kortom, het is een unieke beleving, waar je eens iemand anders kan zijn.
Marvel speelt hier uiteraard op in, want initieel verkochten ze stripboeken. Ze waren er dus vanaf het begin bij. Helaas is dit vooral in Amerika, in België is dit iets kleinschaliger. In Gent hebben we FACTS waar je in cosplay naartoe gaat. Maar wie weet zie jij je favoriete acteur er eens opduiken.
Spoiler alert!
Tom Holland (a.k.a. Spider-Man) heeft nogal de neiging veel te spoilen. Tijdens interviews praat hij snel zijn mond voorbij. En dat geeft hilarische beelden. Maar dit leidt ook tot meer speculaties bij de fans. Waardoor er dus gewoon veel verteld wordt over de komende films en series. Ondertussen neemt Marvel ook TikTok over. Zo speculeren heel wat fans over wat er gaat gebeuren in de komende verhalen. Maar ze maken ook heel wat video’s met de typische TikTok-geluidjes. En laat dat nu net een van de betere marketingtrucs zijn.
Bij de bekendmaking van de nieuwe Spider-man film hoorden ook een aantal trucs. De drie hoofdrolspelers, Tom Holland, Zendaya en Jacob Batalon deelden de naam van de nieuwe film op hun Instagram. Maar wat bleek? Het waren drie verschillende titels! Hierdoor werden heel wat fans (bijna) gek. Want wat is nu de juiste naam? Bijna een hele dag zaten we te wachten op een antwoord. En dan kwam onze Spider-Man met het verlossende antwoord. Op het einde van het filmpje zie je als “spoiler” de echte naam. Bij Marvel weten ze dus goed hun publiek te teasen. Bekijk het filmpje hier!
De kracht van de fans
Na Avengers Endgame kwam Marvel met nieuwe series. Zo werd WandaVision een topper op Disney+. Elke vrijdag was er een nieuwe aflevering over hoe Wanda na Endgame overleefde. En die serie brak Disney+. Want bijna elke vrijdag had Disney problemen omdat zo veel mensen tegelijk de serie streamden. Of ja, breekt het internet gewoon. Want elke vrijdag opnieuw gaan de fans wild op de aflevering en mogelijke theorieën. En na het succes dat WandaVision was, kwam twee weken later The Falcon & The Winter Soldier uit. Omdat dit verder gaat op het verhaal van Captain America, is deze serie belangrijk voor de toekomst.
Om The Falcon & The Winter Soldier te promoten, ging het schild de wereld rond. Zo was The London Eye omgetoverd tot het schild. Maar lag het ook aan het station Leiden centraal in Nederland. En zelfs in Antwerpen werd de vraag gesteld: “Who will wield the shield?“. Marvel investeerde dus in echte reclameborden met het échte schild. Als fan is dit super cool. Met als gevolg dat er heel wat foto’s en filmpjes de ronde gingen. Het was dus niet meer te ontwijken.
Dat Marvel een groot succes is, staat vast. De fans zelf doen al heel wat voor hun marketing. Maar Marvel doet ook heel wat voor hun fans. Zo was er een legendarische scene in The Falcon & The Winter Soldier, die door de fans een echte meme werd. Op TikTok verschijnt het filmpje met 101 verschillende muziekjes onder, die stuk voor stuk geweldig passen. En dus plaatste Marvel een uur lange versie van de dansende meme online. Het volledige filmpje zie je hier (opgepast: denk aan de mogelijke spoilers!). Maar ook voor hun vorige films deden ze heel wat voor hun fans. Zo maakten ze voor Captain America: Civil War persoonlijke filmpjes van de acteurs. Wanneer je op de Twitter-poll koos voor een bepaald team, kreeg je een filmpje toegestuurd. Hierin gaven ze een boodschap over welk team nu het beste was. Dit was enorm leuk voor de fans en gaf voor, jawel: meer reclame voor Marvel!
Dankzij de overname door Disney is ook hun merchandise een toppertje. Hier vertel ik je later meer over!