Dankzij het keuzevak ‘non-profit campaigning’ krijgen tweedejaarsstudenten marketing de kans om non-profit campagnes te ontwikkelen. Elk jaar werken we rond een ander thema, in samenwerking met andere bedrijven of bewegingen. Dit jaar werken we met een seriemoordenaar. Zo bloederig als het klinkt, zo bloederig wordt het: darmkanker.
Dokter Colemont – oftewel dokter Colonmont – heeft met zijn vele jaren ervaring in de darmkanker (colonkanker) de beweging Stop Darmkanker opgericht. Een interessante onderneming die mensen rond 50-jarige leeftijd aanspoort een test af te leggen om een kanker als deze te bestrijden. Een test? Ja. Zonder onderzoek spoor je namelijk geen seriemoordenaar op.
Ten strijde trekken
Darmkanker is een van de meest treffende kankers. Ondanks dit bewezen feit, laat slechts 51,7% van de Vlaamse bevolking zich tweejaarlijkse testen. Heh? Zo weinig? Ja, en wij gaan daar verandering in brengen. 38 studenten zullen zich vijf weken lang inzetten om een sensibiliserende campagne te maken. Wij zullen meer bewustwording in Vlaanderen creëren. Een pen, papier en interessante gastsprekers: ready, set, go! Elke dinsdag zetten we een stap dichter in de richting van deze seriemoordenaar. Een explosie van creativiteit zal ons daarbij helpen.
Geen brandweerman of agent
De kans krijgen om een marketingcampagne te voeren om mensen te helpen? Hier droom ik al jaren van. Niet enkel leren we hoe dit allemaal werkt, ook zijn we na vijf weken de trotse eigenaars van een eerste non-profit campagne. In de huid kruipen van de mensen die het nodig hebben, maar dit nog niet beseffen. Dat is onze doelstelling. Een campagne maken die de mogelijkheid heeft om duizenden mensenlevens te redden. Klinkt overmoedig? Nee hoor! De juist geplaatste woorden kunnen wonderen doen. En wij worden gecoacht om deze wonderen te verrichten.
Tip: na het lezen van dit verslag in de knoop met je darmen? Neem dan zeker een bezoekje op de website www.stopdarmkanker.be. Poepsimpel, toch?