Onze allereerste conferentie ooit! We veroverden alle drie een ticket tijdens een wedstrijd voor beste contentcreatie. Zo gewonnen, zo gegaan. Wat een geweldige ervaring met professionals uit het werkveld. Maandag 2 oktober trokken we als digital marketing studenten naar de vijfde editie van OMConference. In deze blog vind je onze bevindingen en key takeaways van enkele inspirerende sprekers. Over boterhammen met choco, dubbele diamanten en de waarheid.
Value Marketing: onze, mijn en jouw crisis?
De eerste keynote van de dag werd gegeven door Lucas de Man. Hij nam ons mee in een verhaal rond duurzaamheid en ecologie. Daarbij drukte hij ons op de feiten van de crisis of zoals hij het zei “crisissen”. En die crisissen betekenen eigenlijk verandering. Snelle veranderingen die wij als mens niet kunnen volgen. Hierdoor worden we onzeker en twijfelen we aan ons bestaan en de zin van het leven. Dat typeert de grootste huidige crisis, namelijk de waardencrisis. Wat zijn onze waarden als maatschappij? Welke waarden nemen bedrijven en waarom? Wat zijn jouw waarden?
We konden niet geloven hoe hij direct de zaal meenam en uiterste standpunten innam. Hij was duidelijk en helder in zijn taal, standpunten en doel van het leven. En zo begon een dag vol inspiratie met de focus op waarden.
Doelgerichte marketing: moet jouw merk een standpunt innemen?
Angst. Een emotie die omschrijft waarom bedrijven geen standpunt durven innemen. Marketeers weten daarentegen wel dat het innemen van standpunten moet. Bovendien geven consumenten aan dat ze daar nood aan hebben. Want jij en ik willen het beste voor de planeet, het beste product en de beste relatie tussen bedrijven en hun werknemers.
Eerlijkheid en oprechte toewijding maken je bedrijf dus geloofwaardig. En dat is waar consumenten naar verlangen. 95% van de consumenten vindt het echter verdacht als er geen negatieve reviews zijn. Coolblue speelt hierop door elk product plus- en minpunten te geven. Daarbij is het minpunt vaak niet heel erg.
We willen niet kopen bij bedrijven die niet eerlijk en betrouwbaar zijn. We kopen namelijk soms van mensen die we vertrouwen en kopen nooit van mensen die we niet vertrouwen.
Het onderzoek van Trustpilot geeft marketeers mee dat standpunten innemen helpt bij het behouden van klanten. En dat social media het beste kanaal is om deze standpunten te delen. Maar hoe begin je daar nu aan? Volg de stappen van Rick van der Wal en neem jouw standpunt in, want: ja, het werkt!
Hoe neem je standpunten in?
- Behandel werknemers goed
- Neem de juiste mensen aan (die achter je doelen staan – ambassadeurs)
- Zorg voor interne betrokkenheid (laat de doelen leven)
- Zorg voor een duidelijk doel
- Integreer je doel in je activiteiten (wees oprecht door standpunten te integreren)
- Denk aan zakelijke kansen in plaats van de zakelijke impact (impact kan soms tegenvallen, maar eerlijk en transparant zijn over je keuzes zorgt voor vertrouwen)
Creativiteit: Benefits before Technics
De digitale weg vooruit, maar hoe dan? Pieter Van Peteghem deelde zijn passie voor creativiteit in het bedenken van oplossingen. Ofwel zoals het cliché gezegde: “Niet het doel is belangrijk, maar de weg ernaartoe“. En daar komt het eerste model van de dag bij kijken, namelijk ‘the double diamond’. Kort samengevat is het doel van dit model om het probleem te begrijpen voordat je met een oplossing komt. Wil je meer te weten komen over het model? Lees de blog van Pieter over The Double Diamond.
De conclusie van zijn keynote is dat elk probleem opportuniteiten biedt. En dat het begrijpen van een probleem de sleutel tot een oplossing is. Daarbij is het proces niet lineair, maar iteratief, waardoor je steeds nieuwe kansen en oplossingen creëert.
Marketing, mopjes, memes. Humor in communicatie
“Wie lust er graag een boterham met choco?” Zo startte de laatste keynote voor de lunch.
Tegenwoordig is marketing vaak serieus. We zien vooral veel purpose ads en dat is te wijten aan de serieuze economie waarin we leven. Maar dat betekent niet dat we geen nood hebben aan humor, lachen en plezier.
Waarom gebruiken de meeste bedrijven geen humor in hun marketingcampagnes? Heel simpel: humor is het nemen van een risico. Een risico om gecanceld te worden door bijvoorbeeld het wokespook. De grenzen van humor liggen op een dunne lijn, en dat maakt het riskant. Je moet dus het juiste evenwicht vinden tussen de boodschap die je wil brengen en de lach die daarbij gepaard gaat. Een boterham met choco is ook alleen maar lekker als de hoeveelheden kloppen, hé.
Wil jij humor uitproberen in je marketingcampagne? Doe dat dan niet roekeloos maar download het gratis e-book 13 tips voor humor in communicatie van Jonathan Loeys, ofwel die meme-maker van De Mol.
Humor in marketing gebruiken? Graag! Maar geef dus voldoende energie en aandacht in het gebruik van humor, experimenteer en gebruik toptopicals of woordspelingen. Als laatste: test, test, test! Want als jouw collega’s of vrienden het niet begrijpen, dan kan je het beter niet gebruiken.
Trap niet in de val van fake news!
Fake news en AI, daar kan je zo een plaatje bij schetsen. We leven in een nieuwe synthetische realiteit, waar AI zelf aan de slag gaat om beeld en geluid te creëren. Tim Verheyden nam ons mee in de synthetische realiteit bij Vrt.
Fake news kan een nieuwsbericht zijn dat niet bestaat en is gegenereerd door AI. Maar fake news hoeft niet altijd verzonnen te zijn. Het kan ook gaan over bestaande beelden die uit hun context zijn getrokken of in scène zijn gezet. Bijvoorbeeld zeggen dat er gisteren iets gebeurde in een klas in Brussel, terwijl het filmpje 3 jaar oud is en opgenomen in Brazilië. Ook dat is fake news.
Het grote probleem van fake news is dat mensen vaak zeggen dat het niet uitmaakt dat het nep is… omdat het wel waar had kunnen zijn. Hierbij is het belangrijk even het verschil te duiden tussen desinformatie en misinformatie.
Desinformatie | Misinformatie | ||
Wanneer mensen opzettelijk valse of misleidende informatie maken om geld te verdienen, politieke invloed te hebben of om kwaadwillig problemen of schade te veroorzaken. | Wanneer mensen desinformatie delen, maar ze zich niet realiseren dat het onjuist of misleidend is, vaak omdat ze proberen te helpen of zich onderdeel willen voelen van een gemeenschap. |
Desinformatie ondermijnt daarbij vaak onze samenleving want er is een fundamenteel wantrouwen. Fake news laat ons twijfelen aan wat echt is, en sommige overheden maken daar maar al te graag gebruik van. Zij gebruiken desinformatie om het volk te sturen of te manipuleren. Gelukkig zijn er factcheckers en burgerdetectieven die nagaan of informatie wel echt is. Zij strijden mee voor de disinformation warfare!
De waarheid bestaat wel, maar ‘t is meer dan ooit een strijd.
En wat dan met social media? We beleven het internet via apps. Hierdoor hebben we niet 1 betrouwbare bron, maar 80 apps, dus 80 bronnen met informatie. En dat is gevaarlijk, want apps zijn in het bezit van big tech bedrijven zoals Meta. Tim ging zelf naar Facebook in Silicon Valley en zocht antwoord op één vraag. “Was het de bedoeling dat Facebook gebruikt ging worden hoe het de dag vandaag gebruikt wordt? Of is het een uit de hand gelopen verhaal?” Hij kreeg geen antwoord.
Om af te sluiten in mineur vertelde Tim het volgende: De nieuwe technologieën helpen ons niet de (complexe) wereld te begrijpen, ondanks vele beloftes. En zo grijpen we terug naar wat Lucas de Man ons vertelde. Door de snelle veranderingen worden we onzeker en twijfelen we aan de zin van het leven. Het is daarom belangrijk om je eigen waarden te vinden en ernaar te handelen.
Gaat AI jouw job afnemen?
Dat AI een steeds grotere rol speelt in ons leven, dat merkte je zelf waarschijnlijk al. Maar gaat het ook jouw job afnemen? Is er bijvoorbeeld nog een toekomst voor contentcreatie in tijden van AI? Ellis Oosterlinck, content engineer bij OMCollective, verzekerde ons alvast van wel.
Zoals bijna alles in het leven, heeft ook AI zijn voor- en nadelen. Wacht, heeft AI ook nadelen? Dat ding dat ervoor zorgt dat mijn huiswerk altijd af is in 5 minuten? Zeker wel:
- AI haalt al zijn inspiratie uit datasets van het verleden. Deze zijn gemaakt door mensen en mensen zijn vaak bevooroordeeld. Je voelt het dus al komen: ook AI is vaak bevooroordeeld. AI zal bijvoorbeeld eerder positief praten over een merk dan negatief.
- AI biedt ons niet altijd het juiste antwoord. Dit komt doordat er vaak fouten staan in de datasets waaruit AI leert. Niemand is perfect, ook AI dus niet.
Seg, al die negativiteit over AI… het maakt wel gewoon mijn huiswerk in no time. Natuurlijk! AI heeft ook zijn voordelen:
- Het is enorm efficiënt voor repetitief werk.
- Het is een prima bron voor inspiratie. Wil je bijvoorbeeld graag een tekening maken van een schaatsende olifant op de maan? Maar je hebt geen idee hoe? Google dan even Dall·E. Deze AI tool maakt in een mum van tijd een afbeelding van een schaatsende olifant op de maan. Een geweldige tool voor inspiratie dus.
AI maakt ons leven duidelijk een pak gemakkelijker. Maar of het onze job gaat afnemen? Dat niet. AI zal zich altijd baseren op het verleden. Echt creatief uit de hoek komen zal het nooit doen. Wij, als content creators, hebben daarom niks te vrezen. AI kan onze job enkel maar vergemakkelijken. Als je bijvoorbeeld de juiste prompts ingeeft, kan AI jou enorm vooruit helpen.
Wil jij jouw leven ook vergemakkelijken? En leren prompten als een echte copywriter? Check dan zeker even deze tips voor prompten.