Over de marketing van morgen…

Written By Stefan Kerkhof

Alles is marketing. Dat is een uitspraak die de komende jaren steeds belangrijker zal worden. Producten bestaan in 20.000 varianten en jij als consument komt met keuzestress te zitten. Want inderdaad: ze lijken allemaal op elkaar. Daarom zal marketing steeds belangrijker worden. Producten moeten toegevoegde waarde bieden. In de toekomst zal de afzet niet gedreven worden door producteigenschappen, maar door de toegevoegde waarde die dat product biedt aan de doelgroep. Maar hoe doen we dat? Dat is een vraag die ik mezelf stel. Op dit moment zijn er voor mij 3 trends die ietwat aangeven wat de toekomst brengt. Service based economy, sustainability en experience marketing. Tijd om daarop in te zoomen!

De service-economie

Een eerste belangrijk inzicht om aan te halen is het feit dat onze product driven economy al geruime tijd is aan het veranderen in een service based economy. Dit doet zich vooral voor in de B2B-sector. CRM-systemen zijn ondertussen zo slim om te weten wanneer een klant zal kopen. De leverancier speelt daarop in door bijvoorbeeld automatisch een nieuwe zending te sturen. Service.

 

Maar ook binnen B2C speelt dit al een grote rol. Denk maar aan bedrijven zoals Hello Fresh of Deliveroo. Zij leveren geen producten, maar diensten die inspelen op de behoeftes van vandaag. In het geval van Hello Fresh zijn de behoeftes van de persona duidelijk: ik heb geen tijd om naar de winkel te gaan, ik wil kant- en klare recepten hebben,… Hello Fresh levert de foodbox en jij kunt meteen aan de slag als je thuiskomt na een lange dag werken.Hello Fresh marketing

De key van deze service-economie is kennis. Knowledge is power. Als je weet wat er zich afspeelt binnen de markt op welk moment, kun je daar als bedrijf op inspelen. Belangrijk hierbij zijn de customer decision journeys en de persona die allemaal goed gekend en goed uitgewerkt worden.

Uiteindelijk werkt je idee enkel en alleen als het voldoet aan 1 voorwaarde: het moet uniek zijn. Als jij aanbiedt wat de rest aanbiedt, verdwijnt je toegevoegde waarde. Denk aan Colruyt Collect & Go. Strak plan om de boodschappen in de plaats van de klant te doen. Fantastische toegevoegde waarde. Maar een bedrijf als Colruyt weet gewoon dat vanaf ze zo’n idee doorvoeren het slechts een kwestie van tijd is voor concurrenten dit ook beginnen doen. Continu alles in het oog blijven houden en je daaraan aanpassen is dus de boodschap!

Sustainability

MVO is net zoals de service-economie een term die aan belang wint. Mensen zijn hoe langer hoe meer tegen dierenmishandeling, klimaatverandering en olieboringen op Antarctica. Dat wilt natuurlijk ook zeggen dat het belangrijk is dat jouw merk niet geassocieerd wordt met die zaken. Erover liegen haalt ook niet veel uit, want uiteindelijk achterhaalt iedereen de waarheid en zakt je bedrijf in elkaar.

Binnen sustainability zijn er voor mij dan ook 2 takken. Een eerste daarvan is sociaal en ethisch verantwoord ondernemen. Hieronder versta ik ondernemen met respect voor mens en dier. Vroeger maakte het niemand uit dat er kinderen in fabrieken werkten voor een euro per dag of op welke manier dieren in het slachthuis behandeld werden. Als dat nu ontdekt wordt, staat het een uur later in alle kranten. Bedrijven zoals Chiquita weten dat. Hun beleid stelt dat kinderarbeid verboden is, er eerlijke uren en eerlijke lonen zullen zijn en dat de arbeiders recht hebben op collectieve onderhandelingen. Daarbovenop voldoen ze nog eens overal aan de veiligheidsmaatregelen! Gaan met die banaan!

Een tweede tak is ecologisch verantwoord ondernemen. Niemand houdt nog van bedrijven die massaal in poolijs zitten te boren voor olie zoals BP. Om nog maar te zwijgen van de grote vervuilers in China! Zowel intern als extern hebben bedrijven de mogelijkheid om hier voor verandering te zorgen. IKEA dat enkel FSC-hout gebruikt, gebruik maakt van hernieuwbare energie en volledig op LED-lampen werkt is een voorbeeld voor vele bedrijven.

Sustainability IKEA
Sustainability bij IKEA

Een grote en belangrijke stakeholder in heel het sustainability-gebeuren zijn de media. The media makes you or the media breaks you. 1 artikel over BP en de olieboringen en er worden al meteen petities opgestart. Een ander artikel over IKEA en ze worden toegejuicht en winnen de Retail Sustainability Award. Vele mensen zullen zich ook nog wel de filmpjes van de slachthuizen in België herinneren. 1 filmpje en de overheid sluit jouw slachthuis.

Experience marketing

Wat opmerkelijk is bij de consument van vandaag is dat hij niet gewoon producten wilt kopen vanwege de producteigenschappen. Hij koopt ze vanwege de beleving daarrond. Denk maar aan Tomorrowland. Uiteindelijk is de enige reden achter het succes van het festival de ervaring die bezoekers er beleven. Gigantische podia, mooi verpakte tickets en verklede en geschminkte achtergronddansers zijn slechts enkele aspecten daarvan. Maar experience marketing kan ook anders, kleiner zijn dan dat.

Tomorrowland experience
Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tomorrowland_Belgium_en_2016.jpg
Licentie: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Alles draait erom dat de bezoeker meer doet dan enkel kopen. En dat gaat van proevertjes in de winkel tot een privé jet te huren om er selfies mee te nemen. En dat is de toegevoegde waarde van dat product. Er zijn tal van festivals zoals Tomorrowland. Maar er zijn er niet veel die een even fantastisch weekend kunnen bezorgen.

Uiteindelijk is het leuke aan experience marketing dat er weinig tot geen grenzen aan zijn. Zolang het binnen het wettelijk kader valt en het past bij het imago van jouw merk, krijgt het groen licht. En het gevolg van een succesvolle experience is dat de mensen jouw merk associëren met iets positiefs. Directe resultaten daarvan zijn hogere klantretentie, meer top of mind, hogere verkopen,…

De boekhouders van de wereld zien dit vaak als een overbodige kost. Maar marketeers weten uiteraard dat als alles goed uitgewerkt is alles ook op zijn pootjes terecht zal komen.

De marketeer van morgen

De boodschap is duidelijk: jonge marketeers komen in een geweldige wereld terecht met veel opportuniteiten. Want nu draait het om zoveel meer dan het product. Het draait ook om alles daarrond. Het business model van de toekomst ziet er zo anders uit dan dat van het verleden. Een hele nieuwe wereld ontvouwt zich en ik ben blij dat ik er deel van zal uitmaken.