Toen ik zo’n drie jaar geleden gevraagd werd of ik graag gesponsord wou worden door een kleine, piepjonge skateboard distributiebedrijf uit Amsterdam, had ik nooit gedacht dat ik de komende jaren met deze jongens Europa zou rondreizen en op showrooms zou staan tijdens de Paris Fashion Week. Ik zag met mijn eigen ogen hoe deze jongens op twee jaar tijd hun kledij aan winkels over heel de wereld verkochten, waaronder enkele grote namen zoals MR PORTER en Supreme Paris. But how?
Voor mezelf begon Pop Trading Company als een skateboardsponsor, van hun krijg ik (nog steeds) skateboards (de houten planken), die zijn niet van Pop zelf maar van merken die Pop distribueert in de Benelux (Palace Skateboards, Magenta,…). Daarnaast maakt Pop ook hun eigen kledij, dus naast een skateboardsponsor zijn ze ook een kledijsponsor voor me. Voor de lezers onder ons die niet zo thuis zijn in de skatewereld; zoals een model graag vertegenwoordigt wil worden door een, liefst bekend, modellenbureau, zo wil een skater graag vertegenwoordigt worden door een sponsor. De eerste stap is hier meestal een skateshopsponsor, dit was voor mij Lockwood Skateshop te Antwerpen, waarop een tweede sponsor meestal een distributiebedrijf is, zoals Pop.
Nu dit bericht gaat helemaal niet over skateboarden, maar wel over het succesvol toetreden in de menswear fashion industry, en hoe twee skateboarders met een tiental andere skateboarders als “team” hierin slaagden.
In de zomer van 2013 stampten de oprichters, Peter Kolks en Ric van Rest, Pop Trading Company uit de grond. In het prille begin maakte Pop al eigen shirts, maar dit via de budgetvriendelijke manier door Fruit of the Loom. Maar wanneer ze in mei 2014 de kans kregen om gedurende twee maanden een pop-up shop te openen in Amsterdam gingen ze aan de slag met het produceren van hun eerste collectie (http://poptradingcompany.com/uncategorized/pop-spring-14/). Vanaf nu werd hun kledij geproduceerd in Portugal, dezelfde fabrikant als by Parra en Norse Projects. De petten van Pop worden geproduceerd in de VS bij dezelfde fabrikant als Stüssy en Supreme. Nu dit zijn heel grote namen, en bij zo’n fabrikant geraak je niet zomaar binnen, dus hoe heeft Pop dit gedaan dan? Eén woord: connecties.
Een groot deel van het succes van Pop is te danken aan Peter Kolks, mede-oprichter, en extreem getalenteerd in het leggen en behouden van contacten met de juiste mensen. Als rasechte Nederlander is hij zeer bekwaam in het voeren van smalltalk en zijn informele manier van zaken doen heeft duidelijk effect. Zijn manier van contacten leggen heb ik over de jaren heen bestudeerd en mezelf eigen gemaakt. Mijn grote troef om later in een sector te kunnen werken waar ik me thuis voel zijn dan ook deze contacten die ik over de jaren heen heb gelegd, deze zijn nog belangrijker voor me dan bijvoorbeeld een bachelordiploma Bedrijfsmanagement 😉
Het keerpunt waar Pop plotseling een stuk groeide was wanneer we voor de eerste keer in een showroom lagen tijdens de Paris Fashion Week (Men’s 2015). Hier lagen we in een internationale showroom gespecialiseerd in hedendaagse menswear genaamd DMSR (http://dmsrlondon.com/). Na deze fashion week kwamen er bestellingen van winkels over heel de wereld, het was, om het zacht uit te drukken, overweldigend (lijst van stockists: http://poptradingcompany.com/stockists/).
Om het bericht af te sluiten, Pop was, en is nog steeds, éen van de mooiste ervaringen in mijn leven. Door met een groep leuke skateboarders, en vrienden in het algemeen, 5 à 6 keer per jaar op reis te gaan naar prachtige steden, leerde ik superveel bij over zaken zoals contacten leggen en behouden, exclusiviteit en zichtbaarheid van jouw merk of jezelf als persoon. Deze ervaringen zullen mij zeker voor de rest van mijn leven bijblijven, en hopelijk ook helpen om een leuke job in de modewereld te bemachtigen. Dit is zeker niet het laatste dat je van Pop Trading Company hoort!
Voor meer info: http://poptradingcompany.com/
Bekijk zeker ook eens onze maandelijkse video’s: https://vimeo.com/poptradingcompany